Vis enkelt innlegg
Gammel 25-03-11, 23:23   #13
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Savner ketogent kosthold

Trådstarter: for ikke så lenge siden hadde jeg et slags nettmøte i bloggen, hvor legen Espen Rostrup svarte på sprøsmål fra mine lesere.
Epsen er blant annet lege ved Hjerteavdelingen, Haukeland Universitetssykehus.
Akkurat nå leder han også den lavkarbostudien som pågår der.
Han har også en blogg: www.espenrpstrup.com

Han fikk i dette nettmøtet et spørsmål om kolesterol, jeg siterer sprøsmål og svr her:

ved Hjerteavdelingen, Haukeland Universitetssykehus:

Sitat:

Anandita skriver:

Hei!
Spørsmålet mitt gjelder kolesterol.
Jeg har spist lavkarbo (mindre enn 20 g karbo pr. dag) i 1 år og synes det fungerer perfekt for meg. Før var jeg mye syk, men har ikke vært syk i det hele tatt det siste året, og føler meg bedre på alle måter.
Jeg har også lavt stoffskifte, og har tatt Levaxin i ca. 1 år, men tror selv jeg har hatt sykdommen i mange år. Jeg har nemlig hatt mange symptomer i mange år (helt siden forrige svangerskap), men blodprøvene har akkurat vært innenfor grenseverdien (TSH på 3.5), fram til jeg fikk en TSH på 5.5 for 1 år siden og fikk begynne med medisiner. Det er først nå den siste måneden at blodprøveverdiene mine når det gjelder stoffskiftet har blitt bra, så det har tatt tid å komme opp i riktig medisindose.
Da jeg startet på lavkarbo tok jeg masse blodprøver for å kunne følge litt med, blant annet på kolesterol. Det viste seg da at:

S-Triglycerider var på 1.71 (0.45-2.60)
S-HDL var 0.8 (0.8 – 2.1)
S-LDL var 4.6 (1.5 – 4.8)
S-Kol var 6.2 (3.3 – 6.9)

Legen min syntes jeg hadde høyt kolesterol til å være såpass ung (36 år).
Jeg tok nye prøver etter å ha spist lavkarbo i 3 måneder, og de var da som følger:

S-Triglycerider var på 1.64 (0.45-2.60)
S-HDL var 0.9 (0.8 – 2.1)
S-LDL var 5.1 (1.5 – 4.8)
S.Kol var 6.7 (3.3 – 6.9)

Nå har jeg akkurat tatt nye prøver igjen, ett år etter og selv om fettstoffene i blodet har minsket enda mer, er fremdeles kolesterolet like høyt.

S-Triglycerider var på 1.51 (0.45-2.60)
S-HDL var 0.8 (0.8 – 2.1)
S-LDL var 5.2 (1.5 – 4.8)
S-Kol var 6.7 (3.3 – 6.9)

Så til mitt spørsmål:
Jeg har lest et sted at det å ha forhøyet kolesterol, kan sees i forbindelse med det å ha lavt stoffskifte, vet du noe om dette? Jeg hadde trodd at kolesterolet mitt skulle bli bedre etter å ha spist lavkarbo i 1 år. Er det bra at fettstoffene i blodet er gått ned? Kan det være sånn at man også kan være genetisk disponert for høyt kolesterol, og at det da ikke er farlig? (Min far har også høye verdier, mens min mor har lave.) Bør jeg være bekymret for kolesterolverdiene? Jeg føler meg jo så bra med å spise lavkarbo, og kan ikke tenke meg å gå tilbake til kostholdet jeg hadde før. Jeg tenker at siden jeg føler meg så bra på dette kostholdet, må det være riktig for meg?
Håper du kan svare meg, på forhånd tusen takk!
Vennlig hilsen Anandita

Svar fra Espen Rostrup:

Hei og takk for spørsmålet ditt!
Jeg vet det teorier om et kolesterolbedrag og påstander om at kolesterol ikke er farlig. Jeg mener vi må skille mellom kolesterol i blodet og det lille påslaget man kan få av et fettholdig kosthold, det siste er ikke dokumentert å være knyttet til økt risiko for hjerte- karsykdom.
De fleste former for arvelig høyt kolesterol er forbundet med økt risiko for hjerte- karsykdom, så det er bra du følger såpass grundig med. Det er korrekt at lavt stoffskifte kan gi forhøyet kolesterol og dette kan nok bedre seg når du etter hvert har normal stoffskifte over en viss tid.
Flott at triglyceridene har gått ned fra 1,7 til 1,5, men jeg hadde kanskje forventet en viss stigning i HDL kolesterol,- tanken som da streifer meg var om har nok fett i kostholdet ditt og hvor mye karbohydrater du spiser? Vi vet at inntak av fett øker HDL-kolesterol som jo er ønskelig. Du kan også forsøke med mer umettet fett eks. fra fet fisk.
Fra studier vet vi at et lavkarbo-kosthold ikke fører til negative endringer i kolesterol, men jeg er åpen for at noen ikke har en gunstig effekt, særlig med andre ledsagende sykdommer.
Mitt råd er at du får målt apolipoprotein B og A1. Dersom B er større enn 1.2 , A er mindre enn 1.2 eller brøken mellom B/A1 ligger over 1.2 ville jeg vurdert endringer i kostholdet. Da fortrinnsvis med å redusere noe på mettet fett, øke andelen umettet fett og spise litt mer karbohydrater med lav glykemisk indeks. Dette er komplisert, så det er nok en fordel om du søker litt profesjonell hjelp i denne vurderingen. Vanskelig å komme med noen anbefalinger på hvor du kan henvende deg når jeg ikke vet hvor du bor.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat