Sv: Lei nå
Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.
Vet at 157cm og Photobscura også lever ganske meierifritt, kanskje de har noen tips å komme med? 
Jepp! Og det er mer enn noe annet en vanesak. Seff savner jeg det i blant, men jeg foretrekker å ha det bra i kroppen min, så da er det bare sånn det er ...!
Men med laktoseintoleranse har du litt flere valgmuligheter enn jeg har, som er kaseinintolerant. Ost, f.eks, er så godt som fri for laktose. Jo modnere jo bedre, heldiggrisen! Jeg elsker ost, men får rosacea-utbrudd av det.
Det er jo bare snakk om å tenke i litt andre baner. Jeg bruker en del kokosmelk som sauser, eller lager suppe av, med indisk krydder, f.eks. Kjempegodt! Og rikt på godt fett. Jeg lager emuleringssauser som bearnaise og hollandaise fra bunnen av. Det er faktisk veldig raskt og enkelt, så lenge man følger godt med. Jeg lager også noen dressinger med majonesbasis. Da kan man blande i alt fra sitron og hvitløk, sennep, tomatpuré, dill og salt og pepper, etc. Jeg lager mye pureer av sellerirot, blomkål og brokkoli, og så lager jeg i blant smørsauser som f.eks eggesmør, og bruker ellers mye smør i maten (om du tåler det, ellers finnes det ghee -altså klarnet smør). I det store og hele er det kun fantasien som setter grenser. Det viktigste for meg er at maten er ren og at jeg har oversikt over hva som faktisk er i det jeg spiser. En sjelden gang spiser jeg litt rømme, det tåler jeg, så lenge det er snakk om små mengder, bortsett fra det lever jeg meierifritt, med unntak av smør.
Håper dette var til inspirasjon! 

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|