Sv: Lei nå
Hei Mithila
Leit å høre at du så langt har sliti med å gå ned i vekt. Synes du har fått mange fine svar.
Jeg synes i grunn kanskje ikke det er så rart hvis du sliter med å gå ned i vekt dersom du laktoseintoleranse og har tilført kroppen laktose. Da må jo kroppen jobbe med å håndtere dette i stedet for å gå ned i vekt. Så jeg tror du har all grunn til å være optimist med tanke på vektnedgang dersom du kutter meieriprodukter som nå forstyrrer kroppen din.
Dersom du ikke får ønsket vektnedgang etter å ha kuttet meieriprodukter kan det kanskje være nyttig å sjekke om du er insulinresistent, dette kan du sjekke med blodprøver. Å gå ned i vekt med insulinresistens er som å slanke seg med håndbrekket på. Da kan ketogent kosthold være til god hjelp.
Ser du har blitt anbefalt å sjekke næringssammensetningen din. Det er en del som får god effekt ved å følge litt med på proteininntaket også. Dette fordi evt overskuddsprotein kan påvirke blodsukkeret. Noen spiser mye proteiner på lavkarbo. Fort gjort å erstatte karbohydratene med proteiner i stedet for fett. En anbefaling jeg har fått er å spise ett gram protein pr ønsket vekt. Altså er ditt mål å veie 75 kg, bør proteininntaket være på 75 gr om dagen. Har du pleid å ligge høyere enn dette i protein, og skal redusere, trenger du kanskje å øke fettinntaket en del (noe som også kan sette fart på forbrenninga).
Når det gjelder trening og vektreduksjon mener jeg også at det er en sannhet med modifikasjoner. Hvordan kan da f.eks. mennesker i rullestol lykkes med å gå ned i vekt? Vektreduksjon handler i stor grad om å balansere hormonene i kroppen. Jeg mener alikevel at det på generelt grunnlag er lurt å trene.
Til slutt: når det gjelder kalorier inn - kalorier ut diskusjonen så synes jeg Skaldeman sier dette på en god måte:
Det er helt klart at man må forbrenne mer enn man inntar. Men en kalori er ikke en kalori. Altså får kroppen ulike forutsetninger til å forbrenne avhengig av hva vi spiser. Så på høykarbokosthold kan det være at du maks klarer å forbrenne f.eks 2000 kcal, mens du på lavkarbo kanskje har forutsetninger til å forbrenne f.eks 3000 kcal.
Fortsatt lykke til .

Blitt ketolikk
|