Sv: Skeie ut en helg i påsken
Opprinnelig lagt inn av Matglad, her.
Hei Simpfan
Jeg ser på tickeren din at du har en del kilo du ønsker å bli kvitt. Du har så langt gått ned 9 verdifulle kilo og har vært kjempeflink. Når du skriver at du har sinnsykt lyst på smågodt og sjokolade lurer jeg litt på hvorfor. Jeg trodde selv at lysten på godteri satt i hodet og ikke i kroppen. For meg har det nok sitti mye i blodsukkeret mitt. Nå som kroppen har jevnt blodsukker, og jeg er mett og god, er lysten på søtsaker borte. Så mitt spørsmål er om du spiser deg passe mett og om du får i deg nok fett? Ser ut som du kanskje ikke har holdt på så lenge. Det kan ta noe tid å avvenne kroppen fra sukker. Det du da evt oppnår ved å spise godteri i påsken er å vedlikeholde sukkerbehovet.
Allen Carr har skrevet en bok om røykeslutt som jeg synes kan overføres til vektreduksjon også. Han skriver at det er ikke den neste røyk som er ditt problem, men den forrige. Så løsningen er å ikke ta den neste. Og hvor lenger tid det har gått fra den forrige røyk, jo lettere vil du ha det. Hvis man gir etter for røyksuget, vil jo bare røyksuget vedlikeholdes. Jeg synes dette er overførbart til sukkerinntak.
Smågodt var min store svakhet før, og hadde noen sagt til meg da jeg startet med ketogent kosthold for 1,5 år siden at jeg aldri skulle spise smågodt igjen, hadde jeg aldri trodd de. Eller i værste fall aldri lagt om kostholdet pga "sorg" over å skulle gi slipp på mitt favorittkos.
Nå som kroppen min er i balanse bruker jeg ikke viljestyrke for å unngå smågodt, det går i grunn helt av seg selv.
Faren med å "tillate" seg å spise sukker for noen dager, er at de dagene kan bli mange dager. Er mange her som har skrevet om det. 3 dager ble til 1 år osv. Veldig fort gjort å dette ut av de gode vanene du nå har opparbeidet, og veldig trist hvis du skulle gå opp igjen de kiloene du nå har jobbet med å miste. Så mitt forslag til deg å er heller lage deg noe lavkarbovennlig kos som tidligere anbefalt her. Jeg synes også Dent sin Oi serie minner litt om smågodt, de sure og salte.
Ønsker deg lykke til .
Et lite spørsmål til deg. Tror du virkelig at den eneste grunnen for at vi har lyst på godis er for at kroppen vår er vant til å få det? Dette er noe jeg aldri kommer til å bli enig i. Tror du ikke at man kan ha lyst på godis fordi at det faktisk smaker utrolig godt! Dette er overhodet ikke ment som kritikk til deg, bare så det er sagt Jeg for eksempel elsker pasta, men jeg elsker jo ikke pasta fordi jeg er avhengig av det.... Men fordi at pasta i alle typer former faktisk er fantastisk godt!
|