Opprinnelig lagt inn av mam
2 mangoer
2 gule epler
1 banan
1-2 ss olje eller cocosa uten smak (den som er beregnet på steking)
Holle's hirsegrøt (Eller speltgrøt, eller havregryn)
Begynner å bli en stund siden jeg laget dette. Men aviste fryser'n i sommer, og fant et par porsjoner som gikk ned på høykant. Dette kan tilpasses større barn, etter hva slags jevning som tilsettes.
Skrell og skjær mango og eple i skiver. Ha i liten gryte med vann som så vidt dekker. Kok 5-10 min. Mens det er varmt, mos med stavmixer. Nå er det ganske tyntflytende. Jeg har en tynn unge, så jeg slenger i litt fett. Kan ikke bruke cocosa med kokossmak, den kræsjer med mangosmaken.
Jevn med 1 skje i gangen av Holle's grøt. Tror jeg brukte 4-5 skjeer. Lag den så tykk/tynn som du vil. Hollegrøtene kjøpes på helsekostbutikker, og skal bare røres i varrm væske. Inneholder ikke sukker.
Jeg begynte med hirse ved 6 mnd alder. Gikk over til spelt etterhvert. Nå er gutten snart 2 år, og jeg brukte havregryn og finmoser ikke. Når det er lunkent, moser jeg i bananen. Frys straks det er kaldt.
Jeg foretrekker å lage dette helt ferdig med banan før frysing, selv om bananen gjør røren litt grålig. Det kan unngås ved å gjøre som Mum 4 2, tilsette banan ved servering. Med bare mango og eple er det gyllengult og delikat.
Å så flott med en variant. Skal lage denne etter å ha handlet mango. Skal også prøve å tilsette banan før frysing. Sparer jo en del arbeid da. Og bananen blir fort brun på kjøkkenbenken....
Jeg bruker også Holle hirsegrøt, var og kjøpte speltgrøt av samme merke i går. Tenkte å tilsette ei lita ts med speltgrøten i hirsegrøten i morgen.