Sv: Ukepenger til en jente på 13 år
Jeg må påpeke at den 20 kroningen kom ikke av å rydde rommet, det fikk vi ingenting for. Men rot for en 10 år gammel jente er ikke plagsomt, så dermed ble det sjeldent gjort også. Jeg elsket å ha en liten landsby av leker på rommet mitt jeg! så det å kalle det en selvfølge for et barn, blir for dårlig (slik jeg husker det da min mor mente det var en selvfølge) Jeg trivdes jo best sånn, så hvorfor ikke bare ha det sånn? Så rommet forble rotete til tross for trusler om det ene og det andre fra min mor, men motivasjonen var jo ikke der, når jeg ikke kom til å trives med det ryddig, så en belønning hadde nok vært motiverende nok, så jeg ikke bare tapte på det.
Men jeg er ikke rotete av meg ellers, jeg er den som kunne finne på å rydde hele resten av huset uten å si et pip til min mor, eller feie hele gata vi bodde i bare fordi jeg likte å se forandringen mellom møkkete og rent.
Den 20 kroningen som vi forsåvidt ikke fikk hver lørdag heller, den var fortjent for et par oppgaver ellers i huset som vi hadde blitt bedt om å gjøre. Det er heller ikke så lenge siden, så jeg fikk ikke noe mer ut av den enn hva vi gjør nå. Penger til andre ting fikk vi ikke, så om jeg skulle på 'fritidsklubber' eller noe i den rekken så måtte jeg endten finne noe gratis, bli spandert på av venner, eller takke nei til alle tilbud som involverte penger.
Om det gjalt klær så arvet jeg av min eldre søster, og fikk kanskje ett plagg i løpet av året som var nytt. Buss ble ikke tatt, jeg har jo bein...
Jeg lærte verdien av penger på en annen måte som dere ser og det har gjort at jeg er veldig flink med penger i nåtid. Hver krone er gull verd.
|