Vis enkelt innlegg
Gammel 31-03-11, 14:26   #33
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Hvor mange sit ups?

Som folk sier her så er det ikke nødvendig med trening av en muskel hver dag. Muskler trenger hvile.

Selv trener jeg magen en gang i uka, på lik linje med alle de andre musklene.
Planken har jeg ingen erfaring med, men tradisjonelle sit-ups er temmelig meningsløse, siden man trener hofteleddsbøyerne like mye (eller mer) enn magen.

Crunch er en langt bedre øvelse. Man ligger på ryggen på samme måte som når man skal gjøre sit-ups, men framfor å prøve å reise seg opp, så skal man fokusere på å trekke magemusklene sammen (altså sånn at festet øverst på magemusklene kommer så nærme festet på bunnen av magemusklene som mulig). Hvis man fokuserer på dette vil overkroppen nødvendigvis heve seg litt i starten, men etter hvert som man sliter ut musklene vil man ikke heve seg så mye. Jeg pleier å kjøre 3x10 en gang i uka, og på den 10. rep'en på hvert sett prøver jeg å holde en stund. Blir bra kjørt i magen av det.

Okay.... klønete forklart over, men se på det som en øvelse i å trekke to punkt nærmere hverandre.

Og det de fleste glemmer er også å trene korsryggen på lik linje med magen. Utrolig mange som får problemer etter hvert fordi magen er godt trent, mens korsryggen er i elendig forfatning.

(Måtte google Crunch for å se om noen hadde en bedre forklaring enn meg, og jaggu sier ikke en PT nøyaktig det samme som meg med tanke på sit-ups)
http://www.klikk.no/helse/dinkropp/t...icle617352.ece

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat