Vis enkelt innlegg
Gammel 31-03-11, 22:04   #25
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Jeg driver og leser meg opp på jod og i boken kom jeg over en interessant opplysning i denne sammenhengen.

TSH har en ekstra funksjon i tillegg til å stimulere produksjon av thyroksin i skjoldbruskkjertelen, den hjelper også til med å stimulere kroppens produksjon av eng: sodium-iodide-symporter cell -NIS. Uten tilstrekkelig nivå av disse vil jod ikke kunne komme inn i cellene. Dersom en person med lavt jod-nivå og dermed lavt nivå av NIS tilføres jod, må kroppen forsøke å frakte jod inn i cellene, dette må foregå ved å øke nivået av NIS. For å øke nivået av NIS, må kroppen øke nivået av TSH.

I levaksinen er jod innebygget, hvert thyroksin-molekyl har et jod atom inkludert. På vei inn i cellene blir jod-atomet koblet fra (de-iodeinase), altså er levaksin også et marginalt jod tilskudd.

Altså kan levaksin også gi økning i TSH.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat