Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling
Sonja folkene har forsåvidt rett.
Med anti-tpo på over 1000 har du uten tvil betennelse i skjoldbruskkjertelen. Litt av poenget med behandlingen i disse tilfellene er å få TSH ned. TSH fremkaller, eller forsøker i hvert fall, å heve aktiviteten i kjertelen. Disse antistoffene er rettet mot selve kjertelen. Tilførsel av hormoner, slik at kjertelaktiviteten kan avta er deler av poenget.
Har du skyhøy anti-tpo er målet med behandlingen å få TSH ned på normale nivåer, og den eneste måten de har er å tilføre hormoner. Dersom du har stått på levaksin i lengre tid og dosen fortsatt er 450mg i uka er det nesten laveste mulige dose. Hvor lang tid har de satt til økningen? hvis du har hoppet til 700 mg i uka er det nærmest en fordobling på én dag. Og for rask økning av dosering er forøvrig en av de vanligste grunnene til overdoseringssymptomer... Da stemmer tidsskjemaet ditt, for meg i hvertfall.
I legemiddelhåndboken anbefales økning på 50mg per 4 uke, da tar det 20 uker å øke fra 450 til 700mg i uka, 10 uker hvis du gjør dobbelt så fort...
I oppsummering :
- Ja, du var lavt dosert, det viser dine tsh målinger . Eksempel: Min sambo på 96 kg tar ca 1000mg i uka og han har ikke noen høy dose i forhold til vekt.
- Ja, du kan ha overdosert deg selv. Men da skal det være å kutte tilbake til der du var og så øke saktere denne gangen. Bare ikke la dem kutte mer enn du tok i utgangspunktet.
På den annen side kan selve lavkarbo-kostholdet øke forbrenningen din av seg selv. Du spiser renere, mer energirik mat og mindre av alle stoffer som forkludrer opptak av næring og hormonbalanse. I USA snakker de alternative legene om at særlig inntak av hvete øker anti-tpo og det uten om påvist cøliaki eller intoleranse.
Ikke gi slipp på lavkarbo!! At du har gått igjennom disse symptomene uten å gjøre utslag på diabetesen, håper jeg  , betyr at kostholdet er på plass og riktig for deg.
Var det meg ville jeg kuttet levaksin-dosen tvert til det den var og så økt på saktere når du har fått hvilt litt.
Og jeg beklager virkelig at jeg ikke har spurt mer om prøver og økning og datoer først, slik at jeg kunne gitt dette rådet fra begynnelsen  
Krysser fingre og tær for deg.
SFOLC finner jeg ikke noe sted hos Fürst, beklager.