Sv: Hvor mange sit ups?
Da jeg startet tråden, så brukte jeg begrepet "sit ups" i mangel på bedre. Men ser at det har blitt litt misforståelser siden jeg tydeligvis legger andre ting i begrepet enn dere gjør :-)
Ser at definisjonen av sit ups må bli noe slik : Ligge strak ut på ryggen og heve overkroppen opp i 90 graders vinkel. Eller - ligge med bøyde knær og heve overkroppen opp i 90 graders vinkel.
Det er ikke sånn jeg trener. jeg KAN ikke trene sånn pga ryggen min. Jeg mener min måte å gjøre det på ikke er skadelig for ryggen. Trener også øvelser som skal styrke ryggmuskulaturen ved siden av .
Jeg gjør øvelsen sånn som jeg har fått vist av fysio. Ligger på rygg, bøyde knær. Presser korsryggen ned i gulvet, mens jeg hever hodet/nakken og strammer sammen musklene i hele magen. Holder, puster ut , senker ned. puster inn, hever opp , puster ut, senker ned, puster inn. Det er ikke snakk om store bevegelser for det klarer jeg ikke. Jeg har hendene bak nakken - med albuene utover (de skal ikke hjelpe til å dra hodet oppover). Ryggen presses i gulvet, og da brukes magemusklene også.
Denne øvelsen kjenner jeg godt i magen !
Og så gjør jeg denne øvelsene ved å vri meg mot sidene. Prøver å holde litt, puste ut, senke ned og puste inn. har lært å puste så det høres hehe, men det funker bra det.
For å trene nedre magemuskler bruker jeg bla "bekkenvippen(pilates)"
(Bekkenvipp
Står det "vipp bekkenet" eller "ligg med bekkenvipp", trekk da skambenet i retning navlen slik at den nederste delen av ryggen runder seg litt. Vippen skal skje uten at du spenner rumpeballene. Det kan være vanskelig i starten.)
Eller jeg ligger med knærne opp i 90 graders vinkel, presser ryggen i gulvet, og hever og senkeren fot om gangen slik at jeg kjenner det, men ikke slik at det blir for mye og sier KLIKK i ryggen min .
Men jeg har som sagt liksom ikke kommet på annet enn å kalle det situps ... Tror nå jeg går over til å kalle det mageøvelser hehe.
(innholdet i parantesene er hentet fra pilates skolen på iform)
Sist redigert av Kanskje : 04-04-11 kl 00:58.
|