Sv: Jeg synes det er så vanskelig med lavkarbo! Total forvirring!
Tror jeg svarer på spørsmålene dine i rekkefølge, jeg. 
- Minus 5 kilo på 5 uker er veeeldig usannsynlig når man er normalvektig. Det KAN vel sikkert gjøres, men da tipper det vel kanskje litt mer mot å være striks på kalorier. Jeg mener for all del ikke å si at du skal legge deg på 1300 kalorier, men et tall som er litt under det du "forbruker" (som å banne i kirka her inne, men kan jo nevnes
) i løpet av dagen. Jeg, for eksempel, har en basalforbrenning på rundt 1500, men er i voksealder, og "skal" da ligge på rundt 2000 kalorier. Jeg har da lagt meg på 1800'ish, siden jeg ikke er så veeldig aktiv av meg. Dette tallet er jo inviduelt (det vet du jo sikkert allerede), men med lavkarbo kan man ende opp med å være mett så lenge at man ikke spiser stort, så det kan være lurt å følge med på kaloriinntaket både den ene og den andre veien.
- Normalvektig: "stillstand"
- Strengere med antall karbohydrater. Svarer på to spørsmål i ett her. 1 gram karbohydrater binder vel 4 gram vann, om jeg husker rett. Med andre ord: om du kutter ned på karbohydratene, vil de første, tja, to-tre hundre grammene være vann (siden du likevel ligger såpass lavt på karbene). Jeg tror ikke det kommer til å være særlig lønnsomt med mindre du begynner å tippe mot ketose, og til og med da er det ikke en sikker sak at du går ned i vekt, i og med at du er normalvektig fra før av.
Ble litt mye babling her, ser jeg nå...  Men, for å fatte meg i korthet:
- Normalvektig = lite sannsynlig å gå ned 5 kilo på "vanlig lavkarbo" uten å telle kalorier til et viss punkt
- Tren heller (om du kan) for å stramme opp her og der
- Kutte ned på karbohydrater: gjør sannsynligvis ikke noe permanent med vekta, foruten å miste litt vannvekt (og det er ganske lite)
- Den frykta for fett kommer du nok over etterhvert som du holder på. Jeg bor i en familie der margarin, magert kjøtt (kylling uten skinn), brød, pasta og pizza er ganske populære gjengangere, men selv om det var litt "uvant" å spise egen mat i begynnelsen, er resten av familien nå vant til det.

- Som du allerede har sagt, så er lavkarbo så mye sunnere og "naturlig" for kroppen! Så selv om du ikke går ned på "vanlig lavkarbo", og mener du må kutte ned på kaloriene, vil det være bedre å gjøre det på lavkarbo-mat, da man føler seg mett lengre og derfor spiser mindre uten å være sulten (enda et punkt du sikkert vet om - men som sagt så kan en god ting aldri sies nok!
)
Vet ikke om dette var noe hjelpsomt, men tenkte bare jeg skulle komme med mitt synspunkt, i og med at jeg selv er normalvektig (men spiser lavkarbo for helsa sin del). 
|