Vis enkelt innlegg
Gammel 05-04-11, 23:45   #4
Brünnhilde
Juniormedlem

Medlem siden: Apr 2010
Brünnhilde er på en erverdig vei

Sv: Fettansamlinger (kolestroldepoter) rundt øynene etter LCHF

Jeg går ut i fra at du mener slike gulaktige flekker rundt øynene - og ikke generelt fett rundt øynene?

I så fall bør du google xantelasmer for mer info! Xantelasmer kan finnes i sammenheng med forhøyet kolesterol, men de fleste med xantelasmer har ikke forhøyet kolesterol.

I min familie har jeg det (normalt kolesterol), min søster (for høyt kolesterol) og min far (latterlige lavt kolesterol). Ingen av oss har forøvrig gått på lavkarbo-kosthold før vi fikk det. Jeg har aldri hørt om noen forbindelse til stoffskiftet.

Jeg vet altså ikke om noe som kan forebygge flekkene, men har prøvd følgende behandling:
- kirurgisk behandling - pent arr, men det kom fort tilbake
- laser - øyelokket litt deformert etterpåfordi mye ble fjernet, men det gikk ca 5 år før det kom tilbake
- pensling med eddiksyre - gjorde det sist sommer. Ikke alt ble borte og trenger å gjøre det en gang til, men ellers bra resultat.

Tror syrebehandling er den beste løsningen. Jeg gjorde det privat på klinikk i Sandvika og betalte 1500 kroner. Vet ikke om det finnes offentlig tilbud.

Utrolig irriterende greier!

Brünnhilde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo - i samarbeid med 4m-klinikken Svar med sitat