Vis enkelt innlegg
Gammel 06-04-11, 09:32   #1
cecmur
Juniormedlem

Medlem siden: Apr 2011
cecmur er på en erverdig vei

Hva gjør jeg galt?

Hei
Er ny på dette forumet og håper noen kan hjelpe meg litt.

Er en stor dame på 178 cm og 117 kg - md andre ord; rimelig høy BMI

Har gått på lavkarbo/ketolysekur i snart 7 uker.
De første tre fire ukene gikk jeg ned ca 7 kg til sammen, noe som jeg selvfølgelig ble glad for. Jeg har hatt mange av symptomene som jeg ser mange kan ha når de går er i ketolyse; hodepine, kvalme, forstoppelse og generelt føle seg sliten. Dette har imidlertid gått over - iallefall mer eller mindre.

Men det er noe annet som også har gått over, nemlig vektnedgangen.
Helgen for to uker siden var jeg ikke helt i form og unnet meg i en periode over tre dagen to plater med Premium 75% (?) sjokolade. Ellers holdt jeg meg til lavkarbomat. Resultatet var at jeg gikk opp 1.7 kg og har etter dette ikke klart å gå noe mer ned enn ca 400 gram på to uker (ergo har jeg gått ned 5.7 kg.

Jeg regner ut antall karbohydrater, proteiner og fett på diett.no og ligger på mellom 10-20 karbohydrater om dagen. Jeg får i meg ca 150 gram fett og kaloriinntaket er på ca 1600-1800 om dagen.

Jeg forsøker å få i meg lik fordeling av karbohydrater, fett og proteiner til hver måltid (med lik mener jeg i forhold til hvert måltid og ikke at fordelingen mellom disse tre er like).

Jeg drikker litt Pepsi max i helgene. Kaffe drikker jeg lite av, max en halv kopp om dagen - og da med fløte.
Maten er oppskrifter fra bøker og nettsteder som omhandler lavkarbo.

I tillegg har jeg begynt å trene litt. Ellers er jeg i en aktiv jobb som krever mye bevegelse.

Har regnet ut at jeg i min vektklasse kan ligge på over 2500 kcal for for å "beholde" vekten min.

Derfor skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke går ned.
Skal innrømme jeg ikke vet om jeg er i ketolyse annet enn å holde orden på karbohydratene. Har ikke fått meg til å kjøpe stix ennå, men kommer nok til å gjøre det.

Logisk sett skal jeg jo gå ned; jeg spiser antall karbohydrater i forhold ketolyse, jeg ligger under antall kalorier jeg burde for å kunne gå ned og jeg spiser nok fett (mener jeg selv).

Til informasjon har jeg lest meg til denne dietten gjennom dr Hexeberg "Frisk med Lavkarbo", samt en rekke blogger og andre forum.

Hvis noen sier at fløte og rømme er "stoppere" ønsker jeg en forklaring på hva man mener med dette. Er det ikke meningen at man skal spise fett?

HJELP!!! Jeg blir sprø av dette.
Jeg har heldigvis ikke fått følger medisinsk av å være overvektig (ennå) så derfor er ikke det heller en motivasjon for å fortsette med dette kostholdet.

Jeg trenger sterkt å gå ned MANGE kilo og forlanger ikke 5 kg i uken. Men et halv kg hadde vært hyggelig. Men jeg mener kanskje jeg i en startfase burde gått ned mer?

Kan noen komme med gode råd til en som begynner å miste litt motivasjon.

På forhånd takk.

cecmur er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat