Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.
Jeg har en teori. Jeg snakker av erfaring. Jeg mener at grunnen til fedme-bølgen vi opplever; er lite aktivitet og for mye snop og kaker. 
Livet mitt for ni mnd siden: lørdag hele uken. wienerbrød når jeg hadde lyst på. nugatti på brødskiva osv. gikk faktisk tur da også, men mye kortere turer. 
men jeg mener: en kan ikke spise snop hver dag. en kan ikke spise kaker hver dag. i tillegg til at en ikke gidder røre på seg. det går ikke i lengden. Og blir litt provosert når dr hexeberg mener at det er kun brød og poteter som gjør oss fete. det tror jeg ikke er rett. jeg tror at for enkelte, så hjelper det å ha en snopedag i uka. istedetfor sju. og at en går en tur på minst en time hver dag. det er ikke verre enn det....
men hvis noen med hånden på hjertet, kan si at de aldri har levd sånn, og allikevel lagt på seg, så overgir jeg meg...
Her er det mange med hånden på hjertet som sier de aldri har levd sånn. Du skriver også hva DU mener er grunnen til fedmebølgen, hvilket er en svær generalisering.
....men mener bestemt at det er ikke poteter, brød og frukt som gjorde meg feit....
Det er du i din rett til å mene. Men du skriver samtidig at potethysteriet er vas.
men en protest mot lavkarbo-bedrevitere. som mener at brød og frukt osv har gjort oss fete. det synes jeg blir helt feil. hvilken person som spiser mye frukt, har dere sett blitt overvektig? hvis ikke den personen tygger mye annet "ulovlig?"
Her indikerer du på det sterkeste at du vet at brød, frukt og potet ikke gjør folk fete.
mener ikke at alle må ha korn.
Neivel, men det skrev du jo her;
kroppen trenger faktisk noe korn osv for å fungere, det har jeg erfart selv.
Hvis jeg begynner å spise snop hver dag igjen. og kaker. og ikke gidder å gå så mye tur. så vil jeg gå opp i vekt igjen.
Det har du helt rett i.
men jeg vet at jeg er blitt feit av snop og kaker og lite aktivitet. det kan ingen vite bedre enn meg. Og hvorfor kan jeg ikke få lov å skrive hva jeg tror og vet? er det bare deres meninger som er rette?
Ingen har enerett på sannheten, men faktum er jo at du skriver i første innlegg at du mener at fedme skyldes for mye snop og sofasliting.
Når jeg går tur, så er det de slanke jeg treffer som også går tur.
Syns du det er rart at folk reagerer på en slik setning? Her sier du at ingen overvektige går tur.
har prøvd å si til henne at hvis hun minker ned på karbohydratene, så kan det hjelpe på vekta. men da sier hun bare: men jeg MÅ ha en liten potet til middag osv. så har litt gitt opp det der.
Contradiction much? Spesielt når du sier at det kun er karber i snop som er farlig.
Men liker ikke at dr Hexeberg sier at folk ER BLITT FEITE PGA POTETER OG BRØD, for det er en sannhet for noen, men ikke alle.
Men det er vel noen som ikke liker at slankogfin sier at FOLK ER BLITT FEITE KUN PGA KAKER OG FOR LITE MOSJON DA? Siden det er sannhet for noen, men ikke alle.
Før i tida åt folk brød og poteter og grøt. og jobbet ute på garden hele dagen. kom slitne hjem, og åt enda mer brød og poteter og grøt. tror ikke de var særlig feite, iallefall ikke de gamle som jeg kan huske. før når jeg var liten; så var vi ute og lekte. nå sitter barna ved pcen. klart at det får følger!
Tja, om du tenker på de fattige så gikk det mest i vassgraut og sild, litt brød som de hovedsakelig sendte med mannfolkene på vinterfiske. De spiste ikke mye mat og døde ofte som ung av tæring og mangel på næring, med ernæringssykdommer ofte omtalt i historiebøkene som "magebesvær".
Kokka på storgårdene var som regel ei feit kjerring, vonder why med fri tilgang på brød, kaker, etc =)
jeg mener ikke at min mening og erfaring gjelder for alle. dere henger dere utrolig mye opp i de "negative" tingene jeg skriver..
Jeg henger meg mest oppi hvor mye du skal forklare med å snu kappa etter vinden, når du allerede har etablert din mening om fedmebølgen.
da jeg ble voksen, og fikk barn, ble syk osv så kom kiloene snikende på
Hadde du svangerskapsdiabetes? Man vet jo at metabolismen endres når man får barn.
og da jeg var ung spiste jeg hvitt brød, som voksen spiste jeg kneipp. så jeg tror heller ikke det var brødet som gjorde meg feit
Neida, feit ble du ikke før du fikk barn.
Siden jeg ikke gidder å gå rundt grøten skal jeg si det rett ut; Problemet er ikke måten du går ned i vekt på, problemet er ikke at du mener at poteten og frukten ikke er årsaken til din overvekt. Problemet er og blir at du har skrevet hva din mening om årsaken til fedmebølgen er. Og den er svært så generaliserende, selv om det er fullt mulig å spise litt mindre og gå ned i vekt samtidig. Man trenger ikke shotte fett for å være sunn og bli slank altså.
Og det forstår du ikke. Du forstår ikke at poteter, frukt og brød gir oss insulinutskillelse som igjen gir oss fettlagring, du forstår ikke at høy blodsukker, som man kan få av poteter, frukt og brød trigger søtsuget hos mange. Du forstår ikke at noen kan ha diabetes, være insulinresisten, ha hormonproblemer etc og rett og slett ikke tåler brød, frukt eller potet.
Jeg liker ikke at Wenche Frölich sier at det er megasunt å spise ett halvt grovbrød om dagen, for det gjør hun. Jeg setter meg imidlertidig ikke ned og sier at årsaken til fedmebølgen vår er fordi vi spiser for mye grovbrød, for lite fett og rører på oss for lite. For så å snu om å si at det er bare min personlige mening, basert på min erfaring - fordi jeg har jo faktisk erfaring - fra meg selv.
Nå er jeg så heldig da, at jeg har relativt gode kostholdskunnskaper de fleste veier, men langt på vei nok. Jeg vet imidlertidig hva kroppen trenger på generell basis for å være sunn. Jeg gir kroppen min på ingen måte det, og orker heller ikke å forfekte at min livstil, med noget for lite mat og nazitreningsregime er eneste utvei. Jeg vet at matmengden min og treningsmengden min ikke kan forsvares. La meg si det sånn, jeg trener MYE mer og MYE hardere enn dine 90 minutters gåtur - ikke bra. Jeg ønsker på ingen måte at noen tar etter meg, selv om jeg har gått ned over 50 kg på 1,5 år. Fordi jeg ønsker at folk skal være sunne og friske.
Og ikke minst glade, lykkelige og mette