Sv: Går det an å leve opp til forventningene?
Sitat:
Så, går det an å lage sin egen babymat? Går det an å føre en klar linje på null godis før det blir "nødvendig"? Går det faktisk an å forbeholde spesielle ekstramat til lørdagene? Er det mulig å gjennomføre eller er jeg heeeelt på vidvanke?
Det går absolutt an å lage egen babymat og det tar ikke lang tid. Jeg lagde store porsjoner og frøs ned og de dagene som var travle var maten allerede i fryseren.
Det går helt fint å kjøre en nullgodislinje. Selv med to unger hvor den eldste er 14 så har vi ekstramat kun på lørdager og selv om tenåringen nå har egne penger som han selv disponerer så bruker han ikke disse pengene på snop! Da har jeg oppnådd det jeg var ute etter, nemlig at han går hjem og spiser sunn mat i fritimen på skolen i steden for å dra på senteret for bolle og brus. Barna mine spiser brød,men kun hjemmebakt og det er mye mer lavkarbovennlig enn noen av brødene du får i butikken, inkludert Fedon sitt.
Det er mulig å gjennomføre og ved å gjennomføre sunn, hjemmelaget mat så vil heller ikke søppelmat servert andre steder eller i bursdager gjøre så stor skade, for barna er allerede sunne og friske av god ernæring og riktige og nok vitaminer og mineraler.
Jeg måtte lære meg all-mat-fra-bunnen-av pga sterk allergi den ene ungen, men selv om overgangen var kinkig til å begynne med så dreier det seg om vane og at du faktisk ønsker å gi barna dine god og riktig ernæring og for meg så betyr det at jeg bruker tid på å tenke igjennom maten og prioritere matlaging foran andre ting. Maten får ikke lide under tidsklemma.
|