Opprinnelig lagt inn av pysa
I dag fikk jeg recept på metformin. Legen min hadde selvsagt aldri hørt om at det kunne hjelpe på symptomene for PCOS , men ga meg likevel metformin for å prøve en uke som han sa 3*500mg. om dagen ( og jeg som hadde printet informasjon til han som han kunne lese...men glemte det på kontoret.. )
He he... han har i hvertfall ikke hørt om opptrapping. For etter som jeg har lest kommer jeg vel ikke til å kunne ta så mye i begynnelsen.
Men så kommer spørsmålet mitt da ( før jeg prater meg bort igjen...)
I pakningsvedlegget står det at man ikke kan bruke metformin sammen med alkohol
Nå er jeg ute på byen kanskje 5 ganger i året så det er ikke et stort problem for meg, men nå er det selvsagt noe som skjer hele 3 helger etter hverandre hvor alkohol kommer til å bli konsumert. ( 30-års lag, sommerfest med jobb ++++)
Så hva er deres erfaring med dette? Må jeg vente med å starte metformin, eller la vær å ta m. de dagene jeg skal ut?
Hei
sammenhengen mellom PCO/S og høyt insulininnhold i blodet er relativ ny, ditto at metformin kan hjelpe på tilstanden. Men å se det an en uke avslører nul kunnskap hos din lege på dette emne. Men hun er sikkert flink på mange andre områder, slik som vi alle har våre interesseområder.
Metformin og alkohol i moderate mengder går aldeles bra, spesiellt når man ikke har diabetes og ikke er alkoholiker.
PCOS skyldes i høy grad arvelig legning ( som kanskje 25% av befolkningen har) kombinert med betydelig overvekt : BMI >30. Man får for høyt insulininnhold i blodet på grunn av insulinresistens. Dette påvirker kjønnshormonene slik at kvinner blir mer mannlige ( androgen overvekt ) med økt behåring, uren hud, uregelmessige menstruasjoner, barnløshet. Alt reverseres når vekt,kost og mosjon blir normalt.
Menn blir mere kvinnelige med kvinnelig fettfordeling og utvikling av bryster, mindre hårvekst.
Det er et par andre ting som vil hjelpe på PCOS: regelmessig mosjon . Generell vektreduksjon og bruk av kromtabletter.
Måten du slanker deg på er ikke uten betydning. Du har høyt insulininnhold i blodet og det øker hver gang du spiser karbohydrat, spesiellt de raske typer annanaskuren er altså ikke noe for deg!. Du har valgt Fedon, som jo satser på mat som øker blodsukkeret minst mulig og dermed insulin innholdet minst mulig. Men velg mat med lav GI.
Jeg må nevne at Atkins induksjon og ketolysekuren normaliserer insulininnholdet i blodet i løpet av mindre en en uke.
Jeg har hatt mange på ketolysekuren som har fått normalisert menstruasjonen og to som har vært uønsket barnløse er blitt gravide. Det er gøy.
Lykke til
Torkil Andersen
lege
|