Vis enkelt innlegg
Gammel 13-08-05, 09:07   #7
pysa
Ubekreftet Medlem

pysa sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Telemark
Alder: 48
pysa er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Hei
sammenhengen mellom PCO/S og høyt insulininnhold i blodet er relativ ny, ditto at metformin kan hjelpe på tilstanden. Men å se det an en uke avslører nul kunnskap hos din lege på dette emne. Men hun er sikkert flink på mange andre områder, slik som vi alle har våre interesseområder.
Metformin og alkohol i moderate mengder går aldeles bra, spesiellt når man ikke har diabetes og ikke er alkoholiker.

PCOS skyldes i høy grad arvelig legning ( som kanskje 25% av befolkningen har) kombinert med betydelig overvekt : BMI >30. Man får for høyt insulininnhold i blodet på grunn av insulinresistens. Dette påvirker kjønnshormonene slik at kvinner blir mer mannlige ( androgen overvekt ) med økt behåring, uren hud, uregelmessige menstruasjoner, barnløshet. Alt reverseres når vekt,kost og mosjon blir normalt.
Menn blir mere kvinnelige med kvinnelig fettfordeling og utvikling av bryster, mindre hårvekst.

Det er et par andre ting som vil hjelpe på PCOS: regelmessig mosjon . Generell vektreduksjon og bruk av kromtabletter.
Måten du slanker deg på er ikke uten betydning. Du har høyt insulininnhold i blodet og det øker hver gang du spiser karbohydrat, spesiellt de raske typer annanaskuren er altså ikke noe for deg!. Du har valgt Fedon, som jo satser på mat som øker blodsukkeret minst mulig og dermed insulin innholdet minst mulig. Men velg mat med lav GI.

Jeg må nevne at Atkins induksjon og ketolysekuren normaliserer insulininnholdet i blodet i løpet av mindre en en uke.
Jeg har hatt mange på ketolysekuren som har fått normalisert menstruasjonen og to som har vært uønsket barnløse er blitt gravide. Det er gøy.

Lykke til
Torkil Andersen
lege

Takk for svar Torkil, men til info er jeg ingen novice på PCOS, bare min nåværende lege ( som forøvrig er mann) som ikke ar peil på pcos. Da jeg fikk diagnosen for snart 5 år siden ( var hos gynekolog for barnløshet) ble jeg fortalt at det var noe jeg bare måtte leve med og at jeg mest sansynlig måtte ha IVF. Det nektet jeg å godta og leste alt jeg kunne finne om PCOS på nettet. Startet samme dagen med lavkarbo kosthold ( atkins faktisk), og i løpet av 2,5 mnd var syklusen min igang og jeg ble gravid.Gynekoligen ble helt paff og sa at det bare var flaks og ikke hadde noe med kostholdet å gjøre siden jeg ikke var såååå overvektig... ( kaller nå 25 kg for mye nok jeg da...)
Vi fikk en velskapt sønn til termin, og da han var 11 mnd ble jeg gravid igjen... også denne gangen med hjelp av lavkarbo( fedon). ( får ikke eggløsning hvis ikke at jeg spiser "riktig") Så jeg vet at lavkarbo fungerer, men ville ha metformin for å hjelpe meg litt på veien... da jeg har litt utskeielses problemer. Men hvem vet kanksje metformin ikke er noe for meg , da får jeg bare klare det alene Jeg har jo ta flotte sønner som bevis for at det virker... + en flottere kropp selvsagt ( selv om jeg fremdeles han en vei å gå på det området)

Ja da ble det som skulle være et kjapt svar til et masse babbel men men...

Takk for svar om at moderate mengder alkohol og metformin går sammen. Kjekt å
vite

-pysa-

pysa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindbergish Svar med sitat