Vis enkelt innlegg
Gammel 09-04-11, 14:18   #17
halkatlala
Seniormedlem

halkatlala sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Hvor: hamar
Alder: 47
halkatlala har en fantastisk aura rundt seghalkatlala har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hund på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Hunder trenger ikke karbohydrater i det hele tatt, men ekstremt høytytende hunder KAN nyttiggjøre seg LITT karbohydrater.
Vanlige familiehunder er ikke hunder som jobber knallhardt, og har dermed ingen nytte av katber, bare ulemper.
Storpuddeltispa vår fikk kreft som 10 måneder gammel unghund. Skolemedisinen kunne ikke hjelpe med annet enn å la henne slippe smertene.
Vi var heldige og ble tipset om en veterinær som bruker bl.a. akupunktur og har reddet mange dyr som skolemedisinen har gitt opp.
Denne veterinæren konkluderte med at leveren hennes var svak. Når en hund får karbohydrater må leveren til hunden jobbe på overtid for å fikse dette, og det sliter. En hund som har en svak lever blir dermed utsatt for masse problem. Hos vår hund ble dette altså til kreft.
Vi gikk over til råfòring på flekken + hun fikk akupunktur fler ganger.
I dag er tispa vår dræye 7 år, løper 6-7 MIL i uka og er frisk som ei loppe.

Ville hundedyr får i seg noe grønt, enten som brekkmiddel (de spiser gras og kvister for å klare å kaste opp), de spiser vomma til byttedyr der grønnfòret er "halvkokt" av magesyra og de spiser av og til bær.

Hundens fordøyelsesystem er bare på 8 timer og de mangler i tillegg det enzymet i spyttet som vi har og som gjør at vi begynner å bryte ned korn allerede i tyggeprosessen. Hunden klarer dermed ikke å trekke ut næring av betydning ut av karbohydrater.
Beste måten man faktisk ser hvor godt hunden har av råfòring er at hele hunden strutter; klare øyne, finere tenner, glansfull pels, sterke klør, men også i mengden bæsj den legger fra seg.
Med tørrfòr som består av masse karbohydrater og tilsetningsstoff (i hundemat er det lov å bruke opptil 10 ganger mer av tilsetningstoff vi vet er skadelige enn det er i menneskematen) fører til at hunden må spise mye og bæsje mye fordi mesteparten av maten ikke blir tatt opp i kroppen.
Når hunde blir råfòret, bruker den maten og mengden som kommer ut i andre enden er mye mye mindre og mye mer luktfri.
Mine hunder bæsjer må 1 gang, av og til 2, i døgnet, og det er ikke store mengder bæsj som kommer.
Da storpuddeltispa gikk på tørrfòr (kjøpt hos veterinær) bæsja hun mange ganger til dagen i store mengder og det stinka skikkelig av dette.

fint innlegg
så fint at tispa deres ble bra
jeg er veldig glad for at jeg nå har begynt med råforing. ser ut til at hunden min tåler overgangen bra og ikke minst trives med å spise seg mett
får se det an et par dager til før jeg kaster resten av tørrforet i søpla, men ser for meg at jeg ikke får bruk for tørrfor mer

halkatlala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat