Aldersgrense for ketose/ketolysekuren?
Hei flotte forum
Jeg er ny her forresten. Har lest forumet en stund da. Men nå trenger jeg litt hjelp: Har holdt på med lavkarbo en god stund. Jeg begynte med Fedon, deretter strengere LCHF. Jeg har lest bøker av Hexeberg, Dahlqvist, Skaldeman. Har forsøkt å spise etter sultfølelse, og veid maten og lagt inn på diett.no for å sjekke fordeling. Jeg sliter nok litt med spiseforstyrrelser. Når det har gått bra en stund får jeg hetta og må ha spisegilde. Det ødelegger alt, jeg gir opp. Kan ikke telle hvor mange ganger jeg har begynt på nytt! Det tærer på selvtilliten.
Nå har jeg veldig lyst til å prøve ketolysekuren. Men - jeg er (bare) 19 år og har ikke såå mye å gå ned. (Vet ikke hvor mye, vil bare kjenne meg bra og passe i klærne mine igjen. Kanskje -8 kilo?) Høyde:160. Vekt:64. Kraftig bygd, aktiv.
Min verste egenskap er kanskje at jeg er utålmodig. Da jeg brukte diett.no lå jeg på 2000kcal, fordelt på 75%fett, 20%protein og 5%karbo (ca!). (Jeg trener forresten hardt 3 ganger i uka). På to uker gikk jeg ned 400g, men noen dager senere var jeg tilbake på 64! Da orket jeg ikke mer, det var så mas å veie all mat og skrive inn på diett.no. Det ble også vanskelig i sosiale sammenhenger. Siden jeg ga opp har spiseforstyrrelsen min, som jeg hadde nogen lunde under kontroll, slått inn igjen. Jeg går altså fra å ha stålkontroll til null kontroll.
Nå vet dere litt om meg, tilbake til spørsmålet: Kan jeg prøve meg på ketolysekuren? Hvordan er det å være i ketose når man er 19 år? Hører/leser bl.a. at man mister sultfølelsen, og jeg trenger å tenke på noe annet enn mat hele tiden. Noen tips?
|