Sv: slette profil?
Synes ikke du skal slette profilen din! 
Jeg er helt enig med deg i at det virker til å være lav toleranse for å mene noe annet enn hva som er "mainstream" i lavkarboverden her inne, og det synes jeg er kjempetrist.
Det er STOR forskjell mellom den vanlige verden og lavkarbo-verden, og det bør derfor være rom for å diskutere ting utfra et "vanlig-verden-perspektiv" også. Som f.eks at havregrøt med banan er en sunn frokost. De fleste nordmenn tenker på dette som en sunn frokost, og egg og bacon som en usunn frokost. Vi har ingen rett til å uttale oss om at det er feil.
Jeg tror at mye av årsaken til overvektsepidemien ligger i inaktivitet, ja. I tillegg til et økende inntak av karbohydrater. Fysisk aktivitet gir jo åpning for opptak av sukker i cellene UTEN insulinfrigjøring - og er dermed i seg selv med å forhindre utvikling av glukoseintoleranse. Men det kreves jo at en er i regelmessig aktivitet da! Om en både dropper aktiviteten og spiser mye karbohydrater VIL en bli overvektig - eller få problemer med glukoseintoleranse på sikt. Men gener spiller også en rolle. Noen tåler flere år med sukker enn andre før symptomene kommer.
De aller fleste studier som sammenligner lavkarbo- og lavfettdietter mtp vektnedgang viser jo ca like resulateter på sikt, men et litt raskere vekttap med lavkarbo initialt. At du derfor går ned uten lavkarbo annet enn til kvelden synes jeg ikke er forbausende. Det viktige mtp vektnedgang er jo kaloriinntak og at en unngår og spise fett og karbohydrat i store mengder til samme måltid. Nå har jo lavkarbokosthold også en rekke andre fordeler enn vektnedgang, og mange spiser lavkarbo av andre grunner enn vekt. Meg deriblant.
Å ta deg fordi du spiser snop en gang i uken synes jeg er smålig. I vanlig verden er snop en gang i uken kjempebra! Og ja, som lege, kan jeg si at det er MYE bedre å spise snop en gang i uken enn å røyke! Jeg spiser lavkarbo, men spiser likevel noe karbohydratrikt innimellom. Forrige helg spiste jeg f.eks en melkesjokolade fordi jeg hadde lyst på det. Så lenge en ikke lever på ketolyse (hvilket en ikke bør gjøre om en ikke skal mye ned i vekt) så spiller ikke slike små avbrudd noen rolle. I alle fall ikke for meg!
Vil også kommentere at jeg synes det er frekt og kalle henne for et forumtroll. Hun setter fokus på noe som flere nok anser som et problem her inne, og det synes jeg er tøft. Som i alle andre diskusjoner må det også i lavkarbodiskusjoner være rom for mer enn ett syn på ting!
|