Vis enkelt innlegg
Gammel 09-04-11, 23:32   #2
Thaleia
Medlem

Thaleia sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Bergen
Thaleia er på en erverdig vei

Sv: Hvordan tilbereder man kalvesteik?

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

1. Bør jeg ta den ut av kjøleskapet nå, i morgen tidlig eller kan den bare stå der til den skal i ovnen? Bør være romtemperert, så det holder å ta den ut i morgen tidlig
2. Skal surringen (altså tråden) av før steking eller steker man den med tråd? Stekes med surringen/tråden på
3. Noen forberedelser før den skal i ovnen (bruning, krydring etc.)? Brunes på alle sider i stekepannen, kan gjerne krydres dagen i forveien (gir jo mer smak), eller før bruning. Vi krydrer bare med salt og pepper.
4. Jeg antar at termometeret skal settes inn midt i steika på den tykkeste og at den skal halveis inn? Det skal gå greit
5. Hva skal kjernetemperaturen være (liker kjøttet lett rosa, men ikke for mye rosa), og hvor lang tid cirka vil det ta (må jo planlegge tiden)? Hvor lang tid det vil ta er jo avhengig av temperaturen steiken stekes på. Anbefaler å steike den på 120 gr til den når kjernetemperatur på ca 65grader, dvs ca 1,5-2t
6. Og temperaturen skal være? Over- og undervarme eller varmluft? Vi bruker alltid varmluft, 120gr (blir bedre når kjøttet langsteikes på lav varme)
7. Hvordan behandles den etterpå (hviletid etc.)? minimum 30 min hvile før det skjæres i steken (vi pleier pakke den inn i aluminiumsfolie mens den hviler)

Håper det var til litt hjelp Jeg er ingen ekspert, men har en samboer som er utdannet kokk(og jeg plukker opp litt). Spurte han om råd Finnes jo mange måter å gjøre det på.
Lykke til i morgen!

Thaleia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å redusere karbohydratene nok en gang Svar med sitat