Sv: slette profil?
Opprinnelig lagt inn av karbofrøken, her.
For "normale folk" (= de det er flest av i Norge, altså de som sverger til Statens Ernæringsråds anbefalingre om høykarbo og lavfett. Merk dere at jeg ikke setter = mellom normale og "dem som har rett", så slipper vi den diskusjonen!) som IKKE har diabetes el glukoseintoleranse, vil ikke en porsjon havregrøt med banan gi en voldsom blodsukkerstigning.
Så er det alle som tror de er "normale" og ikke tåler havregrøten. Det er vel der flere er når de sier at de endelig har funnet noe som virker for dem, etter å ha levd som "normale" folk i en årrekke uten å ha fått ned vekta og fått kroppen til å fungere normalt. Det blir litt bakvendt å da skulle stå bak en generell uttalelse om at havregrøt med banan er sunt, når en opplever at den ikke gir ønsket effekt på kroppen.
Jeg føler at det er litt av essensen i hele diskusjonen. Altså standhaftigheten på hva som er sunt eller ikke. Havregrøt med banan er sunt, og det er opp og avgjort for de som har uttalt det her tidligere (husker ikke hvor sitatet kom fra). Brød og poteter er ikke farlig, det er det kaker og snop som er. Det hadde vært mye lettere å svelge slike påstander dersom det fantes en åpning for å si at havregrøt med banan er sunt for mange, men ikke for alle. Noen overvektige tåler ikke brød og poteter, selv om majoriteten gjør det. Tenk om det hadde vært et alternativ?
Jeg vet at lavkarbo ikke passer for alle, og jeg vet at lavkarbo er det eneste rette for noen. Å gå inn og bastant holde fast ved det ene eller det andre synes jeg er håpløst. Som jeg sa tidligere; jeg kan ikke drømme om å si at det er tull å droppe all mat etter klokken åtte bare fordi jeg tror på noe annet. Ei heller å si at jeg ikke har troa på at overvekt kan komme av karbohydrater i mat, men at alt handler om karbohydrater i snop. Kroppen er alt for avansert og sammensatt til å komme med generelle råd, og det er der konflikter oppstår.
|