Sv: Hva med røyking og inaktivitet?
Karbofrøken, tusen takk for støtte! Sender deg en stoor klem. Du er bedre til å skrive enn meg, så du fikk forklart det jeg lurer på på en meget god måte. og benteR. selvfølgelig er det kjempebra å begynne et sted! all honnør til deg/dere for det. Og jeg håper at alle dere som røyker, en gang klarer å slutte. lykke til!
men jeg forstår ikke at noen kan mene at det å spise snop en gang i uka er like galt som å røyke. den synes jeg er drøy. (da har de aldri hatt et familiemedlem med kols. eller et familiemedlem som dør av lungekreft. og røyking går i stor grad ut over andre mennesker, hvis du da røyker blant folk. passiv røyking er nesten like farlig som å røyke selv.)
kjenner en meget overvektig person. hun la på seg veldig mye etter røykeslutt. da hun var til legesjekk fikk hun beskjed om å gå ned i vekt. da sa hun til legen; det klarer jeg ikke. da begynner jeg heller å røyke. Da fikk hun streng beskjed om at det måtte hun aldri gjøre. da måtte hun heller være som hun var.
og til dere som blir provosert fordi dere tror at jeg ikke har forståelse for at det er ikke alle som klarer å være aktiv. Jeg har stor forståelse for det. jeg skjønner godt at det er folk som er så syke at de ikke klarer å gå små turer engang, og det er synd at dere skal slite sånn. Jeg skal selv ikke klage, selv om jeg har en kronisk sykdom, som gjør at etter min spasertur i rolig tempo, som regel slår meg helt ut etterpå. Det er ikke alltid at jeg klarer å gå i trappen resten av dagen pga smerter. men legen sier at det er så viktig å gå tur, at jeg må tåle det. og har avtalt med nav at jeg skal gå en tur hver dag uansett form. og det er dette som blir min eneste aktivitet i løpet av dagen, da jeg er ufør. jeg har en vilje av stål, unntatt når det gjelder å kutte lørdagssnopet. og legen ga meg velsignelse for å fortsette med dette...
|