Vis enkelt innlegg
Gammel 10-04-11, 00:33   #39
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 41
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: slette profil?

Opprinnelig lagt inn av karbofrøken, her.

For å si hva som er sunt må en jo definere hva sunt er. Og det kommer an på hva en tror på. Nå finnes det forskning og studier som støtter både fettkosthold og karbokosthold - så dermed blir det vanskelig å si at bare en av delene er "fakta". (Selv om jeg selvsagt personlig har tro på at lavkarbo er det beste for oss, totalt sett...)

Spør du lavkarbofolk som har dykket inn i havet av studier og sammenlignet med et kritisk øye (som f.eks. Dag Viljen Poleszynski, Sofie Hexeberg, Gary Taubes, Malcolm Kendrick, Jens Veiersted, Andreas Eenfeldt +++) så sier de vel heller det motsatte. At lavkarbo er veien å gå og at høykarbo er skadelig for folk flest.

Mitt poeng var vel heller at det helst ikke skal være noen synsing eller tro når det gjelder helse. Tro får man gjøre i kirka. Men altså, vi har jo ikke alle svarene, det må jo sies. Og snakker vi sunt eller sunnere i forhold til noe annet? Havregrøt kokt på vann med en banan er sunnere enn en skive loff med nugatti og et glass sjokolademelk til.

Når de "beviser" at kostfiber beskytter mot tykktarmskreft ved å sammenligne loff og kneipp og folk klapper i hendene og godtar det som fakta, så vet jeg ikke helt hva jeg skal tro om mange av studiene (eller folkene som leser det uten å tenke selv)... Fordi karbohydrater er jo selvfølgelig sunt, så det kan jo ikke ha noe med at kneipp gir jevnere blodsukker enn loff og mindre karbohydrater? Nei, det er jo utenkelig. Kreftceller lever visst ikke på glukose i mange forskeres verden... Men at gress (cellulose = kostfiber) reduserer risikoen for tykktarmskreft på en magisk måte er tydeligvis ansett som mer sannsynlig enn at kreftcellene har mindre mat å livnære seg av når blodsukkeret er jevnere (og lavere).

Jeg synes heller ikke at noen skal bli ekskludert fordi de mener noe annet enn andre. Men det går vel mer på måten det blir sagt på og ikke minst hvordan man reagerer når man får litt motstand. Forumet er jo brukerstyrt, så det er ikke som at det sitter en gruppe og bestemmer hva alle skal mene. Men litt må man da tåle?

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:

Sist redigert av Supera : 10-04-11 kl 04:20. Årsak: skriveleif på ett av navnene
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC