Sv: En ufattelig usaklig og provoserende oppfølgingsartikkel i BT!
Jeg tviler sterkt på at så få av legene er for et lavkarbokosthold - det har blitt friskmeldt av de fleste. For de som lider av overvekt, høyt blodtrykk og høye kolesterolnivåer så vil det være fordelaktig å gå ned i vekt, uansett hvordan de gjør dette. De legene som anbefaler en å legge om til et kosthold med mindre fett, mer proteiner og mer fiber i tillegg til mer mosjon, gjør det fordi det er det som er standarden for vektnedgang. For mange så virker faktisk dette!
Det som gjør at kolesterolnivået går ned eller som gjør at det blir en bedre fordeling mellom HDL og LDL er vel ikke at man spiser mye mettet fett - men heller det at man forbruker mer av sine egne fettreserver slik at man trenger mer HDL for å transportere dette fettet til de stedene i kroppen som trenger det! I tillegg har man mindre fettlagring og da trenger man mindre LDL for å frakte fettet ut til fettvev. Insulin virker jo også som kjent stimulerende på LDL syntesen.
Det viktigste, sånn som jeg ser det, når det gjelder dette kostholdet er ikke nødvendigvis det man spiser, men de gunstige effektene det har på vekten, humøret og på energinivået! Uansett hvordan man går ned i vekt (bortsett fra sulting og andre dietter i den duren) er flott - fordi man går ned i vekt. For meg har ketolyse vært en åpenbaring fordi jeg slipper å pine meg selv og fordi dette kostholdet er noe jeg kan fortsette med lenge til forskjell fra andre "slankekurer". 
Det viktigste er at man finner noe som man kan holde på med lenge, og at man klarer å omstille seg til den nye vekten etter at man har kommet dit man vil! Og i tillegg å se bortifra gammeldagse "eksperter" som gjør narr av all vektnedgang som ikke inneholder det gamle mantraet om mindre kalorier - mindre fett - mer sult!
|