Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.
Hvorfor må man ta vitamintilskudd når man går på lavkarbo? Hvilke vitaminer er det man ikke får i seg nårr det eneste man unngår er karbohydrater?
Jeg spiser veldig variert og kan ikke helt se at jeg skal mangle noe etterhvert?
Men har allikevel startet på magnesium da, etter å ha lest her inne. Samtidig går jeg på jern pga jernmangelanemi som kom lenge før jeg startet på lavkarbo.
Det er veldig delte meninger om dette. Jeg går selv på d-vitamin, men det er fordi jeg har mangel, noe som dessverre ikke er så uvanlig verken som nordmann, eller som hypothyerid.
Noe av grunnen til at det er smart å ta kosttilskudd BÅDE på lav- og høykarbokosthold er at vi i dag ikke dyrker grønnsaker på samme måte som før, de blir ofte hurtigdyrket i utarmet jord, og har ikke det samme næringsinnholdet det en gang hadde. Dette kan nok til en viss grad gjelde fõret vi gir dyra våre også.
Men det er veldig mye av det du trenger i både kjøtt, og særlig innmat, fete meiriprodukter, og litt i grønnsaker også. Om du føler deg ok, så MÅ du jo ikke ta kosttilskudd. Det er vel mer føre var. Men det er lurt å tenke på at alle vitaminer, bortsett fra b og c, er fettløselige, derfor er det også essensielt med en viss megnde fett i kosten.
Magnesium er særlig lurt i starten da spesielt ketogene kosthold er vanndrivende og skyller mineraler ut av kroppen ved økt væskeinntak og vannlatning, og da spesielt de første ukene, ettersom karbohydrater holder på fire ganger sin egen vekt i vann. Jeg trenger bare magnesium i enkelte perioder, mens andre tar det daglig. Du kjenner fort om du har magnesiummangel.
Forhåpentligvis kan du kanskje få bedre blodprosent på lavkarbokosthold, da du får mye jern via animalsk mat. Med mindre det er snakk om en malapsorbasjon.

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|