Opprinnelig lagt inn av jeef-micro
vil det si at de jeg kjenner (og meg selv) som har diagnosen PCOS men en BMI på under 30 ikke har PCOS alikevell??? Jeg vet jeg ligger rett under 30, men jeg har et par venner som sier de har PCOS som er normalvektige... Jeg har vært hoss legen og fått diagnosen da, og hun holder på å tar doktorgrad i PCOS, så jeg vill tro at hun viste litt om dette... ikke for på still spørsmål ved dine meninger, men bare for at jeg nå ble litt forvirra...
Hei
Jeg beklager forvirringen.PCO/PCOS har nøye sammenheng med hyperinsulinemi og KAN ses hos normalvektige.De sliter mer enn de som har insulinresistens-hyperinsulinisme og PCO/PCOS på grunn av overvekt. FORDI de med overvekt har en god mulighet for å bli kvitt problemene ved vektnedgang og regelmessig mosjon. Denne mulighet har dessverre ikke de normalvektige. De må spise fedonmat, mosjonere regelmessig , i mine øyne ta krom, og evt få metformin og evt avandia som har sterkere effekt på insulinresistenses enn metformin , men som ikke er godkjennt på denne indikasjon i Norge. ( Obs en av bivirkningene ved avandia er vektøkning. )
Jeg har den glede å reise rundt i landet å holde foredrag om kostindusert ketose for leger, PCO blir ofte tatt opp i slike sammenhenger. Jeg har foredrag sammen med en av Norges fremste endokrinologer ,Han forteller om insulinresistens og diabetesbehandling som er hans spesialområde.Det var forresten ham som leste medisinsk korrektur på "Slank med ketolysekuren". ( han fandt bare få feil, bla hvilke prøver han mente man skulle ta, der var jeg for raus) .
Håper dette var litt oppklarende, ellers kan jeg skrive noen sider om PCO/PCOS , det er jo et rasende spennende emne.
Vennlig Hilsen
Torkil
|