Sv: Sukkerfrie sjokolader: ulike reaksjoner?
Opprinnelig lagt inn av Julie, her.
Jeg er absolutt klar over at maltitol er en liten kriger , men jeg tror ganske sikkert at jeg har sett at også Atkins-barene er søtet med maltitol (om ikke bare det, så delvis). Og det er liksom det jeg lurer på: for om jeg spiser, tja, 200 gram Atkins Decadence (ikke at jeg gjør det, men bare som eksempel) - da inneholder vel det kanskje like mye maltitol som 100 gram Cloetta melkesjokolade?
Ble litt rar formulering, men det jeg lurer på mer er vel heller om de sukkeralkoholene man IKKE reagerer på, tolkes som karbohydrater eller ikke. Sukrin, for eksempel, blir visstnok ikke tatt opp av kroppen (eller, det blir ikke tolket som et "vanlig" karbohydrat, ihvertfall), og det er jo også få som blir dårlige av det. Men er det slik med alle sukkeralkoholer? Altså at de man ikke reagerer på, ikke blir tatt opp? Og om de blir det - hvordan påvirker det da vekta?
Håper dette ga litt oppklaring i det jeg lurer på! 
Aha! 
Det er nok mange her som kan mer om sukkeralkoholer enn meg. Så vidt jeg har forstått så er ett sukkeralkohol ett sukkeralkohol og tas ikke opp selv om man ikke reagerer på de. Sukrin er absolutt et sukkeralkohol ja og det er veldig få som reagerer på det og da gjerne med en isende ettersmak og ikke mageproblemer.
Men jeg lar noen som kan mye mer om dette enn meg få ordet i steden for.
|