Vis enkelt innlegg
Gammel 10-04-11, 17:50   #20
AneAne
Medlem

AneAne sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Trondheim
AneAne er på en erverdig vei

Sv: En ufattelig usaklig og provoserende oppfølgingsartikkel i BT!

Sitat:

Kolesterol er viktig ved infeksjoner. Kroppen lager det kolesterolet den trenger. Så har nivået gått ned, så er det sannsynlig at det er mindre infeksjoner i kroppen. Motsatt hvis det har gått opp. Kolesterolnivå er bare tøv. Gjennomsnittlig totalkolesterol til de som dør av hjertesykdom er 4,42 eller noe sånt, noe som klassifiseres som "ypperlig lavt kolesterol" av leger. Så nå vil legemiddelselskapene få oss til å tro at vi må ha eeenda lavere kolesterol. Og det med HDL og LDL er en siste krampetrekning for å prøve å tviholde på kolesterolmyten. Kvinner har nemlig høyere kolesterol, men mindre hjertesykdom. Da var de plutselig nødt til å finne typer kolesterol for å kunne forsvare myten. Kvinner hadde mer HDL enn menn. Da ble plutselig HDL "godt kolesterol" og LDL "dårlig kolesterol". Og så har vi nok av andre paradokser som har blitt bortforklart i stedet for å se fakta i hvitøyet: Kolesterolnivå og hjertesykdom har ingen årsakssammenheng.

Det er veldig mye myter som virrer rundt når det gjelder kolesterol, ja! Helt enig! Kolesterolet vi trenger produseres av kroppen og det lille som kommer inn via maten blir brutt ned og bygget opp igjen og endrer ikke kolesterolnivået.

Jeg vet ikke helt om jeg kan si meg helt enig med at kolesterol avhenger så mye av infeksjonsstatus som du sier (hvilke type infeksjoner tenker du på?). Kolesterol er nødvendig i alle cellemembraner og for å danne steroidhormoner. I tillegg så må vi ha kolesterol for å produsere galle som sørger for opptak av fett i tarmen. I tillegg så er det jo slik at insulin fører til økt produksjon av LDL i lever og det er vel én av de utrolig mange grunnene til at man får lavere kolesterol av å gå på lavkarbo - altså det at man har minimalt med insulinutskillelse.

HDL har en annen sammensetning enn de andre kolesterol-transportørene, og den har proteiner som trigger "opprydning" i fettvev av kolesterol og rester etter fettransport. De andre lipoproteinene har en annen funksjon siden de frakter kolesterol og fett fra lever til lagring i vev.

Angående hjerte- og karproblemer og godt vs dårlig kolesterol og legemiddelindustrien så har jeg ikke så mye å komme med! Årsaksforhold som har med hjerte- og karproblemer å gjøre er aldri så enkel som at høyt kolesterol gir hjerte- og karsykdom. Og når det gjelder mengden kolesterol så er vel ikke det så viktig ift forholdet mellom de forskjellige typene. Flere studier har vist at høyt HDL og lavt LDL er gunstig.

AneAne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat