Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål ...
Opprinnelig lagt inn av raskall, her.
PS! Jeg har levd med diabetes type 2 og blodsukkermåling i 7 år. Etter å ha gått over til lavkarbo og gått ned over 60 kilo har diabetesen forsvunnet helt. Jeg har ikke målt mitt eget blodsukker på halvannet år og jeg skal gjøre alt som står i min makt for å ikke trenge å måle et eneste blodsukker til selv. Egentlig blir jeg litt lettere opprørt over at friske mennesker begynner å måle blodsukker. Det blir som å kjøpe seg rullestol selv om man helt fint kan gå selv.
Jeg har fått konstatert kraftig glukoseintoleranse med 2 timers verdi på 10.9 hvorav med en verdi på 11.1 ville gitt diagnosen diabetes 2, og legen min sa at i praksis måtte jeg jo leve som en diabetiker for det er jo så på grensa som man kan komme omtrent. Jeg skal forøvrig ikke måle blodsukkeret mitt, men leve som en diabetiker i et halvt år før jeg skal tilbake igjen for å sjekke Hba1c. Dersom den er høy blir det vurdert om jeg muligens skal starte med blodsukkermålinger. Jeg håper jeg slipper å måtte starte med egne blodsukkermålinger Jeg gikk også gjennom et svangerskap med svangerskapsdiabetes og jeg målte ikke et eneste blodsukker selv. Jeg måtte inn en gang i uken og måle Hba1c og behandlig med medisiner ble gjort deretter. Det var aldri snakk om å måle blodsukkeret mitt selv siden jeg levde på blodsukkerregulerende kost.
Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.
Skjønner at folk med diabetes kan bli overrasket over at folk som ikke har diabetes måler blodsukker.
Jeg har ikke diabetes og å måle blodsukker er ikke noe jeg bruker å gjøre, gjorde det nå fordi jeg er veldig interessert i å se om kaffen gjør noe med mitt blodsukker.
Føler meg nemlig ofte skjelven og urolig når jeg har drukket kaffe, og det kan jo stemme med at blodsukkeret stiger for så å synke igjen.
Greit å vite liksom.
Når jeg har blodsukkermåler i hus, så er det pga mannen min ha diabetes 
Da jeg hadde svangerskapsdiabetes fikk jeg beskjed om å holde meg unna melk fordi dette ofte gir stor blodsukkerstigning. Dette samme kan kanskje gjelde fløte?
|