Vis enkelt innlegg
Gammel 14-04-11, 19:13   #57
Tidl. medlem
Gjest

Sv: Ukepenger til en jente på 13 år

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Fint for deg Kreative at det fungerer slikt osv osv. Men alle her i verden fungerer ikke som deg og om noen ungdommer gjør en større innsats på skolefronten ved belønning og om noen flinke elever får belønning fordi de gjør en innsats foreldrene har lyst til å belønne så spiller det da ingen rolle for deg?

Folk får selvfølgelig gjøre som de vil. I mitt studie ser jeg at litt for mange dårlige valg er gjort av mennesker som ikke er klar over hva slags negative følger en i utgangspunktet positiv handling kan ha.

Så lenge en er klar over at handlingen kan ha negative følger, men mener det likevel er det beste alternativet er jo det i orden, men er en ikke klar over følgene kan en få ett resultat som er det motsatte av det en ønsker.

Sitat:

Jeg synes det er trist å lese når foreldre tar det for gitt at ungene leverer 5 og 6 til enhver tid og jeg synes det er trist når ungdommer får dårlig samvittighet for en 4 på en prøve.

Men akkurat nå viser du en ovenfra og ned holdning til de som ikke motiveres av det samme som deg og det er lite sjarmerende.

En ovenfra og ned holdning er ikke meningen, blir det oppfattet slik så beklager jeg det. Jeg mener uansett at en indre drivkraft vil ha mer for seg enn ytre drivkraft i det lange løp - selv om det er en effektiv metode i starten.

Sitat:

Jeg personlig ønsker å belønne min sønn for gode karakterer, ikke fordi de skal bli enda bedre eller fordi han trenger det, men fordi jeg har lyst til å gi han en påskjønnelse for det arbeidet han legger i skolen. Andre igjen ser at belønning motiverer og å diskutere hvorvidt eleven da har den rette motivasjone er i grunnen uinteressant så lenge ungdommen gjør det bedre og bruker mer tid på skolen.

Da skal du selvfølgelig få lov til det - men vit at motivasjon er essensielt i forhold til videre skolegang/arbeidsliv.

HVA som er motivasjonen kan jeg med en viss tvil være enig i at kan være uviktig, men HVOR motivasjonen kommer fra er etter min mening svært viktig. Klarer en å internalisere ytre motivasjon så den blir indre er det flott! Men forskning viser at barn som blir motivert av ytre motivasjon mister motivasjonen helt når den ytre motivasjonen forsvinner.

Konklusjon;
Det en selv ser på som en bagatell; Gi 100kr for gode karakterer kan få store konsekvenser når en slutter å gi belønning. Om det beste er å gi belønning og håpe på det beste eller å prøve å gi motivasjon på andre måter får være opp til hver enkelt foreldre.

Svar med sitat