Vis enkelt innlegg
Gammel 14-04-11, 21:06   #14
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Inne og snuser på Skaldeman

Opprinnelig lagt inn av Engledans, her.

Har gått på ketolyse i 1,5 måneder, men føler at jeg ikke får det til.Går opp og ned i ett. Så lurer på om jeg skal prøve Skaldeman. Har lånt boka,og lest introduksjonen foreløbig.
Er 124 kilo nå, så skal ned 30 helst 50. Vil gjerne høre fra dere andre som går på Skaldeman og skal ned en del.Gjerne om du har erfaring på Ketolyse vs Skaldeman.

Jeg må bare spørre, følger du ketolyse slavisk? Dvs har du lest boka, følger menyrådene og tar du vitaminene. Du har holdt på i bare 6 uker og det er ikke sikkert at det er nok tid for kroppen din til å reagere positivt. Det er ikke sånn at ketolyse er en vidunderkur der man raser ned i vekt og det er ikke nødvendigvis sånn at man får vektnedgang for det om man prøver noe annet. Før du skifter kostholdsfilosofi vil jeg du skal tenke gjennom følgende:

• Har du full kontroll på det du spiser hver dag eller bare tror/antar du at du spiser riktig? Ta og legg inn alt du spiser her dag på diett.no i en periode, så vil du få en oversikt over næringsfordelingen. Kanskje du får deg en overraskelse og ser at du spiser for lite fett eller for mye kh. Ikke bry deg så mye om hvor mange kcal du havner ut på, men sjekk at du får i deg en optimal fordeling som er ca 75e% fett, 20e% protein og 5e% kh daglig.
  • Spiser du nok og variert med grønnsaker? Flere opplever at de ikke går ned i vekt for de ikke får i seg nok og variert med grønnsaker. Dette er en av årsakene Torkil nevner som gjør at man ikke går ned i vekt.
  • Spiser du når du er sulten til du er passe mett? Det er viktig å kjenne på om man faktisk er sulten eller fysen. Det er lett å stappe ned på noe (som man egentlig ikke trenger) for det hodet har lyst på, ikke for det at kroppen trenger. Du skal også spise deg mett, men ikke stappmett og det er ikke enkelt for maten er ofte alt for god. Fet mat er også veldig mettende og det er lett og lage for mye, som man deretter stapper i seg.
  • Bruker du mye kunstig søtning i f.eks te/kaffe, drikker du mye lettbrus, sukkerfri godis m.m. Dette er en partystopper for mange, det kan også opprettholdet suget etter søtt eller mat generelt. Det er veldig lett og lete etter erstatninger for det man ikke kan spise på lavkarbo (som sjokolade og kaker) og det er ofte ting som er unødvendige og som kan stoppe vektnedgang. Fokuser på alt det gode du kan spise og ikke på det som er ulovlig.
  • Det finnes en del ting som er partystoppere (søk på forumet for å finne info) og kanskje bør du ta tak i det og prøve å kutte på dette dersom du bruker mye av det. Typiske partystoppere er kunstig søtning, meieriprodukter (utenom smør), nøtter, frø, lavkarbobrød, tomater, bær m.m.
  • Tenk gjennom hvor mye du spiser, kanskje kan du kutte en ss rømme her og en ss fløte der uten at det går utover metthetsfølelsen din. Torkil anbefaler og redusere den totale matmengden litt (og jeg mener litt) dersom vekttap stopper opp. Du skal fremdeles være passe mett og tilfreds, men det er lett og overspise på all den gode maten
  • Og som nevnt i forrige tråd, prøv å få fokus vekk i fra vekt og over på cm i stedet for. Mange opplever at klær blir for store selv om det ikke viser på vekta.
  • Sover du nok? Stresser du mye både i det daglige og md vekta? Det kan stoppe en vektnedgang.
  • Også en liten ting tilslutt - er du faktisk i ketose?
Jeg mener at det er viktig å fokusere på en kostholdsfilosofi som f.eks Ketolyse, følge den slavisk, måle og veie mat og prøve å gjøre det "riktig" før man evt bytter. Det er mange feller å gå i som nybegynner, det tror jeg de fleste her inne kan skrive under på. Det beste er å fokusere på en ting og få det riktig. Det blir raskt stressfullt dersom man skal hoppe fra kosthold til kosthold. Både for hodet og kroppen.

Dette er bare mine råd, basert på mine erfaringer og det er selvfølgelig bare du som kan avgjøre hva som er riktig for deg og din kropp. Uansett hva du gjør ikke gi opp, for det er så mange andre fordeler med dette kostholdet. Dersom du velger å skifte kosthold, anbefaler jeg deg å lese deg godt opp slik at du gjør ting "riktig". Og da mener jeg les bøkene (GI-null av Skaldeman er den beste) ikke bare her på forumet for det kan være ganske så forvirrende i begynnelsen. Husk at alle her inne bare vil deg vel å gi velmenende råd, men det kan bli litt mye til tider og det kan bli en del bastante påstander. Da kan det være enklere å forholde seg til en bok.

Hva du enn velger å gjøre, lykke til.

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat