Sv: Ukepenger til en jente på 13 år
Litt avsporing kanskje, men jeg har som sagt en gutt med adhd og det er ikke alltid lett å motivere han til å gjøre lekser samt jobbe bra på skolen.
I ett og et halvt år har poden og jeg, hver uke, hatt møter med lærere og en gruppe kalt "kommunalt innsatsteam". Dette er en gruppe pedagoger, sosionomer, psykologer etc etc sammensatt av kommunen. Hensikten med disse møtene var å få poden til å bli bedre, på alle områder.
En av de tingene som først ble presentert for oss var nettopp et belønningssystem. Hver eneste dag og hver eneste time på skolen skal skolen gi poden min fem tilbakemeldinger i form av smilefjes/surfjes.
Det skal være tilbakemelding på:
Komme presis
Ta opp bøker og begynne jobbe ev spørre hvis spørsmål
Orden
Oppførsel
Språkbruk
Dvs at i løpet av en dag kan poden få 30 smilefjes. I løpet av en uke 150 smilefjes. Disse smilefjesene gir poeng.. Maks 10 poeng i løpet av uka.
Disse poengene kan han så igjen krysse ut på et belønningsskjema.
Det var viktig, sa dette innsatsteamet, at belønningen ALDRI var penger, men andre ting poden ønsket seg. Feks kafetur med en venn/mamma, mamma hjelper med å vaske rommet, oppussing av rommet, lan, reball med tre andre etc etc. Hver belønning varierer i krav angående antall poeng. Oppussing av rom krevde 60 poeng, dvs at poden måtte komme hjem med plettfritt skjema i 6 uker før oppussing kunne skje. Det gav sambo og meg tid til å forberede oss fordi at belønningen måtte komme akkurat i det poden ønsket det.. -+ noen timer/dager. Kafetur med venn kostet kanskje 10 poeng. Så hvis poden dro på kafe ville det gå enda en uke før han kunne få pusset opp rommet. Han måtte rett og slett lære seg å sette opp et poengbudsjett alt etter hvor sterkt han ønsket de forskjellige belønningene.
Pr i dag..
Vi har kunnet kuttet ut belønningene (sånn på papiret) for vi er kommet i en rutine som fungerer utmerket. Poden har forbedret seg fra 1-3 i karakterer til 4-6. Han er lysten på å jobbe da han ser at det gi avkastning.
Så podene mine får sin faste ukelønn, uansett hva ellers de bidrar med i både husarbeide og skolesammenheng. MEN de kan jobbe mot spesifikke ting; slik som i kveld. Det kommer 3 andre poder hit på lan. Jeg skal lage pizza og ha kjøkkenvakt med oppvartning.
Det er SÅ uendelig mye mer enn å komme hjem med gode karakterer. Det ble vi forklart og fortalt mange ganger. Det nytter ikke hvis folkeskikk, orden, etc er fraværende. Hvis poden skal søke på linjer med tanke på lærlingeplass er faktisk ikke karakterene det viktigste, men egnethet OG nettopp fravær og folkeskikk. DET har flere arbeidsgivere fortalt for jeg har også en som er på lærlingekontraktjakt. Eller HAR vært, han har fått plass på ønske nummer to! 
Sist redigert av Kanutten : 15-04-11 kl 15:31.
|