Sv: Hva er grunnen til DIN overvekt?
Jeg aner ikke hva som gjorde meg tjukk, helt sant. Ingen i familien har hatt problemer med overvekt, bare meg. Da jeg var liten, var jeg tynn som ei flis, og spiste så lite at mamma var bekymret. Så ble jeg 8 år, og kom plutselig i puberteten! Kroppen vokste fra meg, jeg fikk pupper, hofter, rumpe og lår nesten over natta. Mensen kom da jeg var 9, og var regelmessig fra første gang.
I ungdommen ble jeg sett på (og mente selv også) den litt kraftige. Når jeg ser på bilder av meg selv som ung, ser jeg at jeg var helt normalvektig, jeg bare hadde mer kvinnelig kropp enn de jevnaldrende. Slanket meg aldri den gangen. Bare hadde komplekser for kroppen min.
Så ble jeg gravid som 19-åring, la på meg 28 kilo under svangerskapet. Og slik jeg ser det nå, var det da vektproblemet virkelig startet. Gikk på Nutrilett i 3 måneder, gikk lang tur med babyen i vogna hver dag, og gikk ned 36 kilo.
Så ble jeg gravid med nr 2, gikk opp 32 kilo, men tok de av igjen på et par år. Siden den gang har jeg vært jo-joslanker. Vekttoppen nådde jeg da jeg kom i overgangsalder som 29-åring. 105 kilo, og så svart på å klare å miste vekt igjen. Helt til jeg oppdaget ketolyse for ca 5 år siden. Har klart å holde vekta noenlunde, men ikke helt. Sniker seg alltid på noen kilo igjen. Det skal ikke skje mer. Nå er det full livsstilsendring og ikke mer slanking og dietter!

|