Sv: Tar dere en pausedag en gang i blant?
Opprinnelig lagt inn av Saphire, her.
Spørsmål. Jeg er ny her og har sånn smått begynt tilvenning til generell lavkarbo. Men jeg kommer ikke til å være helt slavisk på dette. Men jeg tenker jeg evt kan unne meg en liten sjokolade og cola light en lørdag, da jeg vet med meg selv at det blir for "tøft" å holde seg unna når samboeren min koser seg på lørdagene. Men kan det være såååå galt å ha en "kosedag" i uka når der ikke er snakk om store mengder karbohydrater?? Og hva gjør dere på fest osv? Tenker på alkohol...
Alkohol er lov - så lenge det er f.eks. blank sprit og lettbrus eller viner med lite restsukker (typisk tørre hvitviner eller rødviner med høyt alkoholinnhold). Selv drikker jeg "mye" irish - visper krem m. splenda som søtning, har i litt sukkerfri vaniljesirup og en liten kork med jameson - nammenam Best blir den når kremen ikke er stivpisket, men myk og nesten flytende. Kan anbefales 
Når det gjelder sjokolade og andre utskeielser så ville jeg forsøkt å latt vær om jeg var deg. Særlig dersom du satser på å komme i ketose for fettforbrenning. Å stille om kroppen fra karbohydratforbrenning til fettforbrenning kan være belastende for kroppen (iallefall for MIN kropp) - og jeg reagerer også negativt selv ved ganske små utskeielser. Nå skal det sies at alle er forskjellige, det kan jo være at din kropp takler det fint. Men mange skriver at man opprettholder søtsug og får problemer (også med vektnedgangen) dersom utskeielsene kommer ofte. Nå er det heldigvis myyye å kose seg med på lavkarbo. Jeg lager ofte fløtekaffe (se irish over her, jeg bare dropper whiskyen) om jeg er fysen på noe der og da. Ved anledninger som krever bakst er det en mengde gode lavkarboalternativer - jeg har bakt mye muffins. Det finnes også flere merker med sukkerfri sjokolade, og helsekosten selger også sukkerfritt smågodt. Man trenger altså ikke sitte og vansmekte mens andre koser seg 
|