Sv: Kan man drikke lavkarboøl hver helg?
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Joda og neida, du faller ikke ut av ketose (hvilket jeg forklarer under) ellers er det steinharde, ugjendrivelige fysiologiske fakta at kroppen ALLTID vil brenne det som er mest lettilgjengelig først. Karbohydrater er lettere å brenne enn fett, derfor går man ofte mer ned på sikt med et lavkarbokosthold hvor glykogenlagrene sjelden er fulla. Alkohol er igjen ENDA lettere å forbrenne enn glukose, så derfor vil kroppen din forbrenne alkohol FØR den forbrenner fett, og dette er uten unntak. Det blir som om du putter både rispapir og tyrirot i peisen din, gitt at rispapiret er alkoholen.
Jeg har også drukket vin så godt som hver helg i flere år, men jeg har fortsatt gått ned nesten 25 kilo, det vil fortsatt være flere dager for fettforbrenning, enn alkoholforbrenning. Likevel er det mulig at jeg hadde gått ned fortere om jeg hadde droppa vinen, men man skal leve også!
Det er vidunderlig! Men jeg må bare komme med et kontrapunkt her; Biproduktet av fett er ketoner. Biproduktet av alkohol er også ketoner. Sticksen måler bare hva som er i urinen, og kan ikke fortelle hva som ellers skjer i kroppen. Men det er nå det samme. Så lenge du koser deg, og går ned i vekt, så er alt helt koscher! 
Men jeg måtte bare komme med noen harde fakta 
Ja, ikke sant. Det er jo en dans på roser nesten hele tida. Og for fettforbrenningens skyld (- og vektnedgangens !) bør man passe MENGDEN og TYPEN alkohol, slik at det ikke kommer for mye karber på toppen av det hele. Bortsett fra et uhell i går (for mye rødvin ), har det gått greit
|