Vis enkelt innlegg
Gammel 26-04-11, 13:10   #16
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fra Ketolyse til Skaldeman? Stusser litt her

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Skaldeman bruker både fløte og ost i sine retter, men minimalt med kh sånn ellers (i den strengeste modellen 50+). Man skal ikke spise noen form for nøtter og kunstig søtning f.eks. Dvs at den strengeste formen bare er kjøtt/fett og meieriprodukter og ytterst lite grønnsaker. Man skal leve så rent som overhode mulig. For mange hjelper dette for å booste fettforbrenningen og noen bruker et bare noen uker før de går tilbake til f.eks Ketolyse. Men Skaldeman selv sier at man må være innstilt på å bruke minst 3 måneder for å se effekten av dette. Vet at mange tror at bare man kommer i ketose så raser kiloene av, men så enkelt er det bare ikke det er mange faktorer som spiler inn. Det er alt for mange utålmodige sjeler som tror at dette er en vidunderkur der man raser ned i vekt, flertallet gjør nok desverre ikke det.

Som noen andre nevner kan selv små mengder meieriprodukter (utenom smør) virke som en partystopper for mange og da blir Skaldemanopplegget rimelig trist etter en stund. De andre gruppene til Skaldeman (25+ og 10+) er nok mye mer likt Ketolyse og tillater atskillig mer grønnsaker. I Ketolyse er filosofien at man skal spise nok grønnsaker og dermed 15-25g kh daglig ellers stopper vekta opp og det stemmer nok for noen, men ikke for alle.

Vi er så individuelle at for noen passer det med tilnærmet 0kh (som Skaldeman sitt strengeste opplegg er, for svært insulinresistente personer) og andre vil ha bedre effekt å ligge opp i mot 70 g kh daglig. Ikke alt passer for alle og det er en del prøving og feiling for å finne det som kroppen trives best med. Det er viktig å ikke gi opp for raskt heller og hoppe fra filosofi til filosofi, da får man ingen kontinuitet og lærer heller ikke hvordan kroppen responderer på forkjellig mat/matmengde. Du bør prøve minst 6 uker før du endrer på ting, og da bør du ender på ting inne den kostholdsfilosofien du holder på med.

En annen ting er viktig å registrere alt, og da mener jeg ALT, man spiser. Noter gjerne ned hvordan du føler deg etter ulike typer måltid for senere referanse. Det er viktig at man er ærlig med seg selv og faktisk spiser riktig i forhold til den filosofien man har valgt. Har inntrykk av at mange lurer seg selv med at de bruker f.eks suketter i teen (tillatt på ketolyse, ikke tillatt på Skaldeman), tar en sukkerfri pastill, et lavkarbo knekkebrød osv osv for det betyr ikke så mye. Eller retter slett ikke bare spsier når man er sulten, men også trykker ned når man fyser, trøstespiser osv. Men kanskje er det akkurat slike faktorer det som avgjør din vektnedgang??

Et siste råd, lån eller kjøp bøkene til Skaldeman og les deg opp på hva det handler om. På den måten er det også mye enklere for oss andre og svare på spørsmål. Husk at dette bare er et brukerstyrt forum og det er mange forskjellige meninger og erfaringer ute og går. Forumet er allikevel uvurderlig, spesielt etter at man har lest seg opp litt selv.

Som jeg skrev over, leser jeg GI-NULL for tiden, men samme hvor mye en leser har en gjerne ting en er usikker på. Har sittet og lest meg litt opp her på forumet i helgen,og prøvespist litt, så rent som muligt.

Suketter spiser jeg ikke, men Stevia, er det lov?

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat