Sv: Er mye proteiner i kosten vanndrivende?
Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.
Det forstår jeg - men saken er at forskjellige makronæringsstoffer påvirker kroppen på forskjellig måte... i tillegg kreves mer energi for å omdanne de forskjellige til energi kroppen faktisk kan bruke.
Gary Taubes er en forskningsjournalist som har forsket mye på dette temaet. Hvis du er seriøst interessert kan jeg anbefale hans to bøker: Bad calories, good calories som er ganske detaljert, og den siste Why we get fat.
I tillegg legger jeg ved en link til en forelesning han har (på engelsk) om akkurat det du lurer på vedrørende kalorier.
Så lenge du reduserer kaloriene (Rettelse: KARBOHYDRATENE) kan mange faktisk spise MER kalorier enn på et høykarbokosthold siden det uten karbo er veldig vanskelig og lagre fett (ingen insulin - ingen fettlagring - forenklet sagt). I tillegg vil svært mange også oppleve en naturlig reduksjon av inntaket kalorier, fordi fett er mer næringsrik pr gram enn karbo og man trenger derfor mindre mengder for å bli mett. Ta med at igjen NOEN må redusere kaloriene også på lavkarbokosthold, men min oppfatning er at dette ikke er flesteparten.
Noen her inne spiser enorme mengder mat og går ned i vekt - og det er jo håpløst og forklare om man bare skal forholde seg til energi inn - energi ut teorien.
Jeg vil anbefale at du skaffer deg litt bøker om temaet - evt leser bloggene jeg har linket til deg tidligere - og sjekker ut linken til Gary Taubes 
Måtte bare rette dette Nerthus..... 

|