Vis enkelt innlegg
Gammel 29-04-11, 15:36   #64
Fjasnissen
Supermoderator

Fjasnissen sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 49
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Jeg veit ikke helt, jeg.... De aller fleste store og små jeg kjenner er helt vanlig slanke. På et vanlig norsk kosthold, jeg tipper med ca 50% kh. Gjennomsnittsgreia, antar jeg.

Jeg tror ikke alle tåler kh dårlig, eller blir syke av det. Jeg tror de fleste tåler et sånt kosthold helt greit. Jeg har ingen vitenskapelige undersøkelser, eller tester, å vise til her - jeg ser bare på egen familie, venner, og omgangskrets.
Men - at det funker bra for vektnedgang? Definitivt. Og som medisin for en diabetiker som meg? Helt klart.

Jeg synes ofte en del av lavkarbofolket har et anstrøk av fanatisme, det blir litt kultfakter over noen her. Og det er litt slitsomt. Jeg er nysgjerrig på mye innen dette kostholdet, jeg har lyst til å finne ut mer. Men den såkalte "ekspertisen" her inne har elementer jeg ikke helt klarer å ta alvorlig. Kanskje fordi de tar seg selv så fryktelig alvorlig innimellom?

Jeg tror ikke unger dauer av et eple innimellom - og er man skikkelig tørst, så er det unektelig godt med et glass frisk juice. Aktivitetsnivået til en 2åring er som regel rimelig høyt, og jeg tror de tåler brødskiva eller pastaen, jeg. Som Nellie sier over her - at jeg ikke tåler kh så bra, betyr ikke at ikke unga gjør det. At jeg blei feit, og fikk dia2, har med kostholdet å gjøre. Et kosthold med alt for mye mat. En lite aktiv livsstil. Og en hang til søtsaker. Det gjelder ikke alle, jeg vet - men jeg tror det gjelder de fleste.

Hei..... føler jeg må svare noe her.

Når jeg begynte på ketolyse så var det fordi jeg var redd for å få diabetes 2 og for å gå ned i vekt. Jeg spiste veldig mye karbohydrater (og mye av det var karbohydrater man "skal" spise, i følge norske helsemyndigheter). Etter at jeg begynte på kuren fant jeg ut at det var lurt å lese litt mer om hva jeg faktisk drev med (burde kanskje ha gjort dette i forkant - og da mener jeg mer enn boka til Torkil). Jeg leste meg gjennom bøker som Bedre uten brød (Lutz), Good Calories, Bad Calories (Taube) og The Great Cholesterol Con (Kendrick). Burde sikkert ha lest Uffe Ravnskog også, men har ikke kjøpt den ennå.

Det man finner der er at det er ikke bare i slankeøyemed begrensing av karbohydratinntak kan være hendig. De peker på at veldig mange av de kroniske plagene vi har her i vesten dukket opp samtidig som inntaket av (spesielt rafinerte) karbohydrater økte. Tilfeldighet? Muligens, men fetthaterne tok jo tilfeldigheter i sine funn for sannhet (høyt kolesterol og hjerte-/karsykdom). Verdt å undersøke nærmere? Absolutt, men det virker som om det er en motvilje til å gå karbohydraten nærmere i sømmene, nettopp fordi det er etablert at karbohydrater er bra for deg.

Dette gjør uansett at jeg tenker slik:
Greit at enkelte kan spise "normalt" eller til og med usunt (altså, som alle er enige om at er usunt - masse sukker og godis) og ikke gå opp i vekt. Dette betyr ikke at de er sunne og friske. Tynn og frisk er ikke samme sak. Og om valget mitt er mellom hjertinnfarkt fordi jeg spiser feit mat eller kreft fordi jeg spiser sukker, så tipper jeg at jeg tar det første (selv om mange nyere studier viser at det IKKE er en sammenheng mellom feit mat og hjerte-/karsykdommer).

Gjør det meg til en fanatiker at jeg er skeptisk til alt stivelse og sukker som stappes inn i ferdigprodukter for tia? Karbohydrater de fleste ikke aner finnes i produktene? Hvis det er tilfellet, så får jeg heller leve med at folk synes jeg er fanatisk

Trenger unger karbohydrater? Kanskje litt, fordi det er enklere for kroppene deres å få energi derfra, men jeg tviler sterkt på at de tar skade av å leve ketogent, så lenge de får i seg forskjellige næringsstoffer fra proteiner og fett (og grønnsaker). Hadde vi ikke vært skapt for å leve uten karbohydrater så hadde ikke Inuittene og Masaiene eksistert i dag.

Men nå har ikke jeg barn, så dere kan ikke anmelde meg for barneplaging for å mene det

Edit: Og det er vel ikke helt uten grunn at Haukeland Sykehus har behandlet epileptiske barn med ketogent kosthold i rundt 100 år nå heller.
Hadde det vært skadelig, så hadde de aldri fått fortsette med det.

Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat