Vis enkelt innlegg
Gammel 29-04-11, 16:48   #67
Frøken Scott
Medlem

Frøken Scott sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Buskerud
Frøken Scott har en fantastisk aura rundt segFrøken Scott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

"Gjør det meg til en fanatiker at jeg er skeptisk til alt stivelse og sukker som stappes inn i ferdigprodukter for tia? Karbohydrater de fleste ikke aner finnes i produktene? Hvis det er tilfellet, så får jeg heller leve med at folk synes jeg er fanatisk"

Når jeg sier fanatisme, så er det ikke skepsis til ferdigprodukter jeg snakker om - den skepsisen tror jeg er veldig sunn - jeg tror ikke næringsverdien er så stor der. Dessuten er saltmengdene bekymringsverdig.

Nei...jeg tenker på de bastante meningene om f.eks sukkerfri brus/tyggis/pastiller, etc. Jeg har store problemer med logikken i at dette skal stoppe vektnedgang. Også har du alle de som sier at de er SÅ glad de ikke spiser drittmaten lenger, æsj og fysjameg! Og så jobber de iherdig med å finne erstatninger som smaker mest mulig likt drittmaten..."hurra, det smaker akkurat som loff/brød/muffins/kake/sjokolade/osv!" Også går de på smell etter smell...på den karbomaten de synes er så motbydelig nå, og som de blir SÅ dårlig av. Æh...oki. Logikken er fantastisk.

Jeg banner vel i kjerka nå, men jeg lengter etter de gamle gode karbene, jeg - uansett hvor farlige de er for meg. Innimellom blir det en og annen potet, litt mørk sjokolade, et eple, etc - men i det store og hele er jeg flink. Og da sier jeg flink fordi blodsukkeret mitt er såpass stabilt at jeg ikke trenger insulin i sprøyteform. Men synes jeg det er stas med alt fettet? Nope, jeg er skikkelig lei. Mett, ja. Og sakte men sikkert slankere, ja. Men jeg savner brødskiva mi. De fleste substituttene for den fæle karbomaten smaker pøkk. Det er derfor vi sprekker innimellom - ekte vare er så inni hampen mye bedre

Men! Jeg har slutta å røyke. Yay! Og søte snille legen min på Radiumhospitalet jubla litt, og sa at det var det viktigste jeg noen gang kan gjøre for helsa mi, ifht diabetes, hjerte/karsykdommer, slag - og ikke minst ifht å forhindre tilbakefall av kreften. "Hadde du ikke hatt diabetes, kunne du spist jævlig mye sjokolade når du har kutta ut røyken, du hadde ikke klart å spise på deg noe i nærheten av de skadene sigarettene påfører deg"
Noe dritt med den dia`n altså

En slags oppsummering kan vel være at det hadde vært hyggelig med litt mer ydmykhet her inne, litt mindre "ekspertise" på et utrolig komplisert felt, og litt mindre pekefingre og moralprekener. For vi er alle individer, og alt passer ikke alle - ikke glem at ditt liv og dine erfaringer er anekdoter, ikke fasit.

Frøken Scott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Teller kh og kalorier Svar med sitat