Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?
Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.
Egne erfaringer og kunnskap er ikke nødvendigvis det samme, tenker jeg da. At man sitter inne med mye kunnskap på egen kropp tviler jeg ikke på - det gjør jeg også - men kan denne alltid overføres betingelsesløst til andre? At man deler erfaringer er flott - men jeg har inntrykk av at det ofte framstilles som fasit, ihvertfall fra de mest ihuga her. Jeg har sett påstander framsatt her som er direkte feil, men en bister og aggressiv tone innbyr ikke akkurat til debatt. Noen ganger får man nesten inntrykk av at "er du ikke med oss, så er du mot oss".
Gjentatte ganger har jeg sett folk stille spørsmål ved de oppleste og vedtatte sannheter her inne, og det blir ikke tatt nådig opp. Er det ikke rom for nye tanker og kritiske blikk, så er det heller ikke rom for utvikling og framskritt. Da sier man at her finnes alle svarene, gåten er løst, ingen kritikk takk!
Er det ikke nettopp denne holdningen som har ført til at fettskrekk og kolesterolmyter har fått leve så lenge...?
Det er synd du ser det slik. Selvfølgelig er det rom for nye tanker og utvikling.
Men nå er det også slik at man leser innlegg forskjellig og det har jeg sett mange eksempler på. Så om du leser innlegg annerledes enn meg det skal jeg ikke si, men dette er utrolig langt fra hvordan jeg oppfatter forumet og også langt fra tilbakemeldingene vi får i hovedsak.
Løsningen er jo at de som synes informasjonen blir for aggresiv leser seg opp selv, gjør seg egne personlige erfaringer og ikke spør når man ikke vil høre svaret? Jeg leser stadig at folk opplyser at blant annet partystoppere ikke gjelder alle, at søtningsmidler ikke gjelder alle og at man må prøve seg frem.
Nei, det er ikke denne påståtte holdningen som er årsaken til fettskrekk og kolesterolmyter. Det er det jusk i forskning og propeganda fra staten som er årsaken til. Det er ikke nødvendig å blande kortene selv om man ikke er enig i hva folk skriver og måten de skriver det på.
|