Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?
Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.
Hva gjør du da om du får et barn med epilepsi som skal leve ketogent i barnehagen?
Det er da absolutt barn som lever lavkarbo, de spiser lite eller ikke noe brød, matpakkene deres er helt fantastiske med god ren mat og de spiser kanskje youhurt naturell med fruktbiter i.
Min sønn på 7 har venner fra andre land som lever lavkarbo, de er ikke vant til brød og spiser naturlig lavkarbo og har gjort det hele tiden.
Igjen, ingen snakker om å sette barn på ketogen diett, man snakker om et karboredusert kosthold uten sukker og hvetemel.
Og du ville ikke sett på brødet til min sønn at det var lavkarbo, det består mat som er godt for kroppen og som ernæringsmessig er langt bedre enn brød fra butikken.
Min sønn drikker vann, det er det han velger selv og det han spør etter. På lørdager får han litt brus og barnetvgodt.
Diskusjonen er for unyansert, for svart/hvitt. Det er stor forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hele hodet.
Jeg er enig med deg Georgine, det blir for svart hvitt. Men om man som pedagogisk leder i barnehagen får et barn med epilepsi på ketogen diett, så er jo dette noe helt annet.
Jeg har lest om disse studiene hvor det er påvist positiv virkning for noen av barna. Denne dietten er ikke noe i nærheten av Fedon f eks, men minner mest om Skaldermann, og er en svært krevende diett for barn å følge. Så det er ikke bare enkelt akkurat dette med epilepsi og ketogen diett! Mange av barna fikk forstoppelse og vondt i magen, andre fikk problemer med lite variasjon. Effekten dette kostholdet har på barn med en viss type epilepsi er heller ikke veldig godt dokumentert.
Og jeg er også helt enig med deg at et kosthold med redusert inntak av hvetemel og sukker er optimalt, og også noe vi bestreber å følge. Men de får lunsj i barnehagen, med brød, så dermed spiser hun jo noe. Jeg kunne levert eget brød til henne, men det ser jeg på som unødvendig. Den lille halve skiven hun får i seg tar hun ikke skade av.
Det er faktisk endel her inne som snakker om LCHF for barn, og som mener at ketogent kosthold er det beste.
En gylden middelvei, ta bevisste valg, vi vil jo alle det beste for barna. jeg tror ikke det er mange forelder her inne som stapper ungene fulle av snop, sukker og hvetemel.
|