Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?
Opprinnelig lagt inn av nellie, her.
Er det ikke en vesentlig forskjell på voksne og barn? Det er vel i grunn flere? F.eks at barn skal VOKSE, noe voksne helst ikke skal? De beveger seg mer (hvertfall de små). Alt er under utvikling. Og listen bare fortsetter og fortsetter.
Jeg demoniserer ikke litt karbohydrater, men jeg ville få frem poenget at det er ulogisk at LCHF skal være ugunstig for barn. Det finnes mange folkegrupper som lever ketogent hele livet og har ikke våre "epidemier" som overvekt, diabetes, kreft, ADHD, hjertesykdom +++.
Det at barna beveger seg mye betyr bare at insulinresistensen er lavere og at de må innta mer energi for å gå i samme overskudd enn hvis de hadde beveget seg mindre. Ikke det at jeg oppfordrer til stillesitting, bare en forklaring. Voksingen i høyden har hormonelle årsaker, akkurat som når de fleste som vokser i bredden. Hvordan får man best hormonell balanse? Ved å spise mindre karbohydrater får man mindre insulin som er et anabolt hormon og derfor mer av de andre anabole hormonene. De andre anabole hormonene er veksthormon og kjønnshormonene. Vil det være positivt at et barn i vekst får mer veksthormon? I de fleste tilfeller, ja. Da vi begynte å spise korn ble vi plutselig kortere og feitere.