Vis enkelt innlegg
Gammel 30-04-11, 19:28   #117
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 41
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Og noen tåler helt klart kh dårligere enn andre, men det opphever ikke de termodynamiske lover. Blir man så overvektig, så spiser man for mye, evt trener for lite. Når det er sagt, så betyr ikke det at løsningen er like enkel. Den er alt annet enn det, og når det handler om ungene våre er det ekstra vondt. Kjærlighet gjør blind, jeg kunne ikke skjønne hvordan minsten kunne veie så mye, og først da vi fikk kartlagt hva og hvor mye som egentlig ble spist, fikk jeg en oppvåkning. Og som forelder i ei gruppe for overvektige barn og unge, ser jeg det samme om og om igjen. Når matinntaket kartlegges 100%, får mange seg en overraskelse. Her er det først og fremst de unge som skal ha ros, forøvrig - det krever sitt å være så ærlig.

Ja, men hvorfor spiste h*n så mye? Fordi for mye energi gikk til fettlagring og for lite til muskler og annet som trengte energi. Kroppen kan lagre fett som bare det, og man blir trøtt og sulten fordi kroppen mangler energi. Man blir ikke feit fordi man er lat som regel, men man blir lat fordi man legger på seg!

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Bestemamma: Aha...oppheving av de termodynamiske lover, altså? Spennende...du har kanskje en link jeg kan få, til en studie, eller annen vitenskapelig holdbar dokumentasjon på dine påstander?

Svarer for bestemamma, jeg. Her er en fin link. Les f.eks. det om futile cycles.

Sitat:

Where does all the excess energy go? [...]
The other reason is that the body increases futile cycling. What are futile cycles? Futile cycles are what give us our body temperature of 98.6 degrees. Futile cycles are just what the name implies: a cycle that requires energy yet accomplishes nothing. It operates much like you would if you took rocks from one pile and piled them in another, then took them from that pile and piled them back where they were to start with. A lot of work would have been expended with no net end result.

The body has many systems that can cycle this way, and all of them require energy. Look up the malate-aspartate shuttle; that’s one that often cycles futilely.

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat