Vis enkelt innlegg
Gammel 30-04-11, 22:42   #1
kthnk
Medlem

Medlem siden: Feb 2011
kthnk er ny på veien

Supergode mandelflarn

En av mine høykarbo-favoritter er havreflarn, og i dag fikk jeg det for meg at jeg skulle prøve å lage noe tilsvarende med mandler i stedet for havregryn.
Brukte sånne ferdig "flakede" mandler som man får kjøpt i pose, men de er litt dyre så det funker sikkert ok med vanlige hakkede mandler også

Her er oppskriften:
75 g smør (jeg prøver m litt mindre smør neste gang)
100 g mandelflak
1 egg
50 g sukrin
1 ts bakepulver
1 ss fiberhusk for å få røra litt seigere

Smelt smør og bland det med mandlene. Rør sukrin og egg til eggedosis. Bland alt og la det svelle et par min. Sett på stekeplate og stek v 180 grader (varmluft) i noen minutter. Til de er blitt lysebrune. Jeg fikk 9 kjeks, ganske store. De flyter litt utover på platen, så la de få god plass. NB: De må kjølne en stund på platen, da er veldig myke når de blir tatt ut av ovnen. Stivner etterhvert

(Jeg har ikke prob med Sukrinsmaken, men for de som ikke klarer den så kan man helt sikkert bruke Natreen el Splenda i stedet)

Jeg syns de ble supergode, og en av de få lavkarbo-erstatningene jeg har laget som faktisk smakte godt

Antall karbs er det vel stort sett de 100 g med mandler som står for, så i mitt hode blir det da sånn omtrentlig 1 karb pr kjeks.

Sist redigert av kthnk : 30-04-11 kl 22:55.
kthnk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (max 20) Svar med sitat