Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?
Jeg ser det etterlyses vitenskapelig dokumentasjon. Siden jeg er grafiker, og langt fra noen ernæringsspesialist, har jeg forsøkt å lese meg opp på litt av det som finnes på nett. Særlig innleggene til Pål Jåbekk har vært nyttige, vitenskap forklart på et språk også lekfolk forstår. Innleggene hans ligger her på forumet, bare et kjapt søk unna. Mener han oppgir referanser til studiene han bygger påstandene sine på også, i flere av innleggene.
Videre har Espen Rostrup en blogg verdt å lese. Han er lege ved Haukeland sykehus (om jeg ikke husker feil). Også med god kildehenvisning.
Enda en bloggende lege; Thomas Geisner med lavkarboprofil.
Når det gjelder termodynamikkens lover hevder iallefall Pål Jåbekk at de er ufravikelige. Men siden vi ikke er forbrenningsovner, kan vi ikke automatisk overføre kalori-inn/kalori-ut prinsippet til kroppene våre. Det er visstnok svært vanskelig å fastslå akkurat hvor mye energi en kropp forbruker kun basert på aktivitetsnivå. Supera nevnte "futile cycles" og noe annet som stadig nevnes er økt kroppstemperatur. Begge deler er energikrevende i seg selv, og uavhengig av annen aktivitet slik vi vanligvis definerer det (trening).
Andre enn meg kan nok henvise til mer dyptpløyende artikler, men dette er altså det jeg har hatt nytte av for å se fedmeproblematikken i nytt lys. Synes det er et paradoks at samfunnet spiser (sett under ett) magrere enn noen gang, mens vi er fetere enn noen gang.
|