Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?
Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.
Kuttet du ned på maten til en 1 åring?
Kanskje årsaken til overvekta hennes ligger nettopp der. Kanskje smugspiste hun oppgjennom barndommen og tenårene pga hun måtte begrense inntaket sitt.
Sånn var det hjemme hos oss da jeg var barn også, jeg fikk ikke spise så mye som resten av familien. jeg var jo litt overvektig og måtte slankes må forstå.
Klart det blir smugspising av sånt og det gjorde jeg da også. 
Tenkte jeg skulle la henne spise seg ferdig en gang, virkelig få spise seg mett 
Etter 3 kjøttkaker, 5 poteter og et lass grønnsaker stoppet jeg. Ungen ville ha mer. Da var hun året. Så visst kuttet jeg på maten hennes 
Hun hadde tilnærmet fri tilgang på "sunne" ting, rå grønnsaker (først og fremst rotgrønnsaker) samt frukt.
Jeg er rimelig overbevist om at hun hadde fungert helt utmerket og blitt METT hadde jeg skåret ned kraftig på karbohydratene hennes og gitt henne skikkelig fett Jeg tror rett og slett at det høye inntaket av karbohydrater og mangel på fett, gjorde ungen kronisk sulten.
Det "fine" var å ha en unge som var altetende, hun satt med et stort smil og gumlet blodklubb som hennes oldemor lagde, forsynte seg grovt av hundematen og selv kaffegruten (sparte på den til bestemors roser, skulle holde lusen unna visstnok) forsvant på mystisk vis Gærne ungen min 
Edit: Vil gjerne legge til at jeg slett ikke mener at alle unger bør nektes karbohydrater. Min datters kosthold hadde nok vært rimelig LCHF, men unger flest er jeg ganske sikre på vil fungere utmerket på type Lindbergkost. Ikke fordi jeg mener de har BRUK for karbene, men fordi jeg tror det er bra for unger med et avslappet forhold til mat Jeg har bodd i kollektiv med totalt 7 unger. Skal love vi merket forskjell når unga hadde fått sukker! For et støynivå! De kranglet, smalt i dører og var tydelige helt ute av balanse! Særlig en av gutta, han fikk forstørrede pupiller, ble blek og med et konsentrasjonsnivå som var helt blåst. Humørsvingningene de rakk på kort tid, med sukker innabords, var helt utrolig!
Vi nektet dem aldri å spise sukkersnop, vi hadde det bare aldri i huset Tok virkelig ikke lang tid før flere av ungene takket nei til sukker, de ble rett og slett uvel av det.
Sist redigert av Charlott : 01-05-11 kl 08:58.
|