Vis enkelt innlegg
Gammel 01-05-11, 16:59   #17
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Må man være i ketose for å kunne pøse med fett?

Opprinnelig lagt inn av mats_, her.


Men jeg mener bare at det er dumt å oppgi det ett snitt når det er så store forskjeller i menneskekroppen og størrelsen på folk.. hadde ei lita jente i klassen som var 1.45 høy.. veide sikkert 40kg.. Da vil man vel ligge nærmere 40g karbs om dagen enn 72g. Samtidig som en venn av meg er 110kg og en typisk kroppsbygger.. her og.. 72g karbs maxverdi ? han er ca. 190høy..
For disse peronene blir det mer normalt å kunne spise bortimot 1g karbs pr. kilo ren kroppsvekt, enn ett gjennomsnitt på 72g.

Selv om jeg ikke hadde tenkt å diskutere dette mer måtte jeg bare komme med en kommentar. Jeg tror du har misforstått dette litt og at du absolutt bør lese deg opp på hva lavkarbo er. Det finnes mange retninger innen lavkarbo og hvor mye kh som skal inntas. For svært mange er lavkarbo (i hverfall til og begynne med) en måte å oppnå varig vektneddgang og for å få i gang fettfrobrenningen (vekttap) må man ned i kh-inntak og opp i fettinntak (det er der energien kommer fra). Dermed faller jo eksemplet ditt ovenfor på sin egen urimelighet for dermed skal en person på 200 kg spise 200 g kh daglig?? Garantert at vekta fyker oppover da ja når man pøser på med fett. Pøse på med fett (til en viss grad) kan man gjøre når man er i ketose, for å komme i ketose må man lavt i kh (15-25 g daglig) og da må man ha fett som energi. De to personene du bruker som eksempel er helt normalvektige og kan nok ha en god effekt av ketogenkost, men de ville nok helst ha utbytte av generell lavkarbo a la Fedon og ja da skal fettinntaket reduseres, men den lille jenta skal ikke kun spise 40 g kh for da er hun på ketogen kost.

Så lenge du ikke klarer å komme med dokumentasjon på at kh-inntak skal være ca 1 g per kg kroppsvekt er det ingenting som tilsier at det er sånn, hverken forskning eller erfaring. At det er sånn for inntak av proteiner derimot er godt dokumentert og det er kanskje det du blander med, men ikke tør innrømme at du har gjort??

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat