Vis enkelt innlegg
Gammel 02-05-11, 10:38   #189
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 57
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Fjasnissen, her.

Hei Vibeke.

Du har nok et poeng. Diskusjonen har nok blitt litt blandet her, og ikke alt har vært rettet spesifikt mot spebarn. Her tar jeg selvkritikk for mine bidrag.

De referansene jeg kommer med (spesifikt Kendrick og Taube) retter seg spesielt mot hva karbohydrater (spesifikt mel og sukker) som et viktig element i kostholdet ser ut til å bringe med seg av helseproblemer. Alle karbohydrater er så klart ikke et problem, så her har jeg nok vært uklar igjen, og det beklager jeg. Jeg mener ikke at vi behøver å leve tilnærmet nullkarbo, fordi grønnsaker inneholder mye viktig næring i tillegg til en varierende grad av karbohydrater.

Greddy har lagt fram en god forklaring på hva kroppen trenger for å vokse, så den delen tror jeg er greit dekka.

Når det gjelder morsmelk.... joda, jeg tror morsmelk er flott næring for små barn. Om man skal amme barnet til det er 4 velger jeg å ikke uttale meg om. Jeg har ingen forskning å slå i bordet med, så da blir det bare til at "jeg mener at", noe jeg prøver å unngå.

Når det gjelder "hvor i alle lenkene" det står at en toåring ikke trenger karbohydrater: Menneskekroppen er en ganske fantastisk greie, og den klarer helt fint å lage sine egne energikilder av fett og proteiner, så det eneste vi ikke behøver å tilføre kroppen er faktisk karbohydrater.

Jeg kan ikke huske å ha sagt noe sted: "Ikke gi ungen din karbohydrater", men jeg har argumentert mot påstander om at barn MÅ ha karbohydrater. Jeg er sikker på at barn har det helt flott på et kosthold a la Lindberg som holder blodsukkeret stabilt selv om de får karbohydrater, og det er mye lettere å forholde seg til enn striktere lavkarbo. Jeg kunne ønske noen hadde begrensa mitt karboinntak når jeg var barn, det er jeg uansett sikker på.

Håper det blei litt klarere hva jeg mente nå... sånn at vi kan tone ned sarkasmen (ikke det, jeg er en stor fan av sarkasme, men kanskje ikke alle andre er det )

Takk Fjasnissen, jeg tror det er viktig å være nyansert i disse diskusjonene, for det er utrolig lett å havne i "vi gir våre barn karbohydrater" kategorien kontra "barn trenger ikke karbohydrater", noe som blir veldig lite nyansert og en lite nyttig diskusjon.

Sitat:

De referansene jeg kommer med (spesifikt Kendrick og Taube) retter seg spesielt mot hva karbohydrater (spesifikt mel og sukker) som et viktig element i kostholdet ser ut til å bringe med seg av helseproblemer.

Dette er et meget viktig poeng, og noe jeg fremmer som utrolig viktig å fremme når vi snakker om barns kosthold, og er i tråd med det Fedon Lindberg formidler i sin bok.

(jeg har forøvrig ikke tenkt å amme til barnet er 4 år altså, det går en grense hos meg ved to år )

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat