Vis enkelt innlegg
Gammel 02-05-11, 10:58   #1
BitTorres
Seniormedlem

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Effektiv kondisjonstrening

Hva som er effektiv trening finnes det ingen fakta svar på. Men det som er riktig, er at trening virker. Hva som virker best for hver enkelt, må hver enkelt finne ut av selv, etter min mening. For mange virker det best å trene intervall trening 3 dager i uken, pluss en til to lengre rolige turer.
Hoff og Helgerud er svært bastante på at ingenting er som intervaller, da i særdeleshet 4 x 4 som det eneste man trenger. Det var iallefall det svaret Helgerud ga meg i en e-mail. Mulig at han svarte litt raskt, for jeg tror neppe Northug ville vunnet 5 mila i VM med kun 16 minutters intervall trening per dag.
For meg har jeg oppdaget følgende: Rolige - svært, svært rolige turer er sinnsyk god trening. Jeg har i det siste hatt en del trening med min 12 år gamle sønn, og siden han er litt liten for alderen, blir hans steg en del kortere en mine. Derfor har jeg lagt tempoet på hans nivå, som for meg blir svært rolig, og også noe kortere turer. For meg virker det svært positivt inn på kondisjonen, og er helt tråd med det bl.a. Marit Bjørgen og aller mest maratondronningen Ingrid Kristiansen påstår. Grete Waitz derimot ville ha mer hurtige turer.
Det er for meg helt klart at når to så store løpere som Grete Waitz og Ingrid Kristiansen har to helt forskjellige treningsfilosofier, så finnes det ingen fasit på hva som er riktig. Jeg får hurtigere fremgang, her definert som å løpe raskere over lengre distanser, ved å trene mest i sone 1 og sone 2, med 1 intervall økt i uken.
Det betyr at Hoff`s og Helgerud`s bastante og målbare fakta ikke alltid passer inn i alles verden. Intervall trening gir raskest økning i maksimalt oksygenopptak. Om man definerer det som kondisjon, so be it. Men for de som ønsker å løpe raskere over en gitt distanse, de tror jeg må prøve ut ting på seg selv, for å finne ut hva som er effektiv kondisjonstrening.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat